dimecres, 4 de juny del 2014

LES MUNTANYETES ( Per la canal de les Gralles ) (118)

Les Muntanyetes, és un conjunt d'agulles sota la Tosa d'Alp. Si les mires des del Mirador dels Orris o del President, exceptuant la canal de les Gralles que és veu molt clara i molt dreta, la resta és un laberint, pel qual no es veu per on passar. Per sort, al mirador hi anem tornant.
  La ruta ha estat: Hospitalet de Roca-sança – El Claper – Canal de les Gralles – Puig de la Mena – Les Muntanyetes – Mirador dels Orris – La Foradada – Hospitalet de Roca-sança.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 31 de Maig de 2014
*COMARCA: Berguedà
*TEMPS TOTAL AMB PARADES INCLOSES : 6 h.
*DIFICULTAT: Complicada, ja que la majoria de trams són sense camí clar. El tram que cal vigilar més és del trencant de la Foradada a la canal de les Gralles. I també el tram al mig de les Muntanyetes.
*FONTS CONSULTADES:Mapa: Moixeró – La Tosa E-25 de l'editorial Alpina 1:25.00, el tram per creuar les Muntanyetes l'hem tret d'Engarrista (molt recomanable)
*PUNT DE SORTIDA: Trencant de l'Hospitalet de Roca-sança, més o menys al km 7 de la carretera de Bagà a coll de Pal.
*OBSERVACIONS: El aquesta excursió hi ha camins molt bonics i punts on cal saber orientar-te ja que el camí és pràcticament inexistent. Trams extremadament drets, tant de pujada com de baixada, trams amb herba, trams al mig dels boixos i trams per tarteres, trams amb neu,.... en conjunt hi ha una mica de tot.
  De tota l'excursió el tram més complicat no el més difícil, és el tram des del trencant de la Foradada a la tartera de la canal de les Gralles. El camí en algun punt costa de seguir ja que els boixos el tapen, però cal tenir en compte que sempre hem d'anar per sobre amb el rec, que mantindrem a sota a l'esquerra.
  El tram al mig de les Muntanyetes, no és complicat si es segueix bé, tot i que, quan ets al mig sembla que estiguis en un altre món.
  A nosaltres el primer tram de la baixada per les Muntanyetes se'ns ha complicat un xic degut a que hi havia una mica de neu i la tartera de baixada s'havia de vigilar, i molt, ja que és molt dreta i amb la neu que hi havia, tot i que era poca.
  Nosaltres hem anat al mirador dels Orris, cosa que allarga pràcticament una hora l'excursió, però és que després de la sensació d'haver travessat les Muntanyetes ens ha fet molta gràcia anar al mirador per veure per on havíem passat.
  A la Foradada el més normal és passar-hi de pujada, però quan ens n'hem donat compte ja érem a sobre i hem decidit fer-la de baixada, ja que el camí que baixa de la pleta dels Xais és molt bonic.

la canal de les Gralles, de fort pendent, ens porta d'alt el Coll de la Vall (segons Alpina)

a la part alta de la canal comencem a trobar neu, l'ample canal surt entre el Puig de la Canal Freda i el Puig de la Mena

ja a la carena el vent bufa de valent, a la Tosa d'Alp la boira s'arremolina, el Puig de la Mena però està net

la pista ens porta a un collet on hi ha una antiga caseta, des d'aquest punt cal baixar a buscar el clot de la dreta
l'esmentada caseta, a dia d'avui sense taulada, a sota mateix hi ha mines, encara se'n poden veure les restes

baixem amb compte, fins el peu de la mina hi ha força neu, posteriorment la neu disminueix a l'hora que l'embut ens marca el camí......

passat el tram més encaixat i dret comencem a trobar "Muntanyetes", la majoria d'elles amb alguna bauma

anem baixant, saltant de canal en canal, fins aquesta paret

a partir d'aquí trobem una tartera que creuem tot seguint marques vermelles i fites, el tram de les Muntanyetes sens  ha fet curt.....

encara no en tenim prou..., decidim anar al Mirador dels Orris per contemplar tot el trajecte realitzat, cal destacar de la foto la canal de les Gralles, que per l'esquerra delimita les Muntanyetes

una altre vista de les agulles que fa poc hem travessat

finalment passem per la Foradada, ja que pujant ens l'havíem deixada

.-  0 h.   --  TRENCANT HOSPITALET DE ROCA -SANÇA   --  1.220 m.
  Seguim la pista amunt, de seguida arribem a la gran casa de l'Hospitalet. Aquí a l'arribar a la casa per la dreta hi marxem dues pistes, una a sobre de l'altra, per la segona, la de sobre hi tornarem.
  .-  2 min.   --  HOSPITALET DE ROCA-SANÇA
  Ara continuem cap a sobre la casa, per marxar cap a la dreta per un camí -MG – que baixa a travessar el rec i passa per sobre unes casetes de gossos. El camí de seguida és molt clar i en lleugera pujada ens porta cap a la casa aterrada del Claper.
  .-  22 min.   --  EL CLAPER  --      1.423 m.
  A sobre la casa, el camí es bifurca: de dret amunt continua cap a Coll de Jou. Nosaltres marxem cap a la dreta. -PR – El camí, de pla i en alguns punts de baixada, ens porta a trobar la pista que ve de l'Hospitalet de Roca-sança. Aquí deixem el PR.
  .-  31 min.   --  PISTA DE L'HOPITALET DE ROCA-SANÇA   --  1.415 m.
  Poc abans d'arribar a la pista, fa una vall a l'esquerra on hi ha un gran til·ler. Seguim el camí que marxa per la vall amunt. És un camí molt clar, que puja pel mig del clot i que seguirem fins molt amunt, quan a la dreta hi marxar el camí més bo. El camí, en pocs metres ens porta a un prat inclinat que travessarem cap a l'esquerra i amunt, a sobre continua i arriba a un punt on a la dreta hi ha una fita i a l'esquerra una MV.
  .-  53 min.   --  TRENCANT FORADADA  --    1.645 m.
  Deixem el camí i ens enfilem a l'esquerra, de seguida travessem un altre camí – Aquest cap a l'esquerra porta a la Foradada – Continuem pujant. Hi ha fites i alguna MV. El camí s'enfila, primer un xic a l'esquerra i després, lleugerament a la dreta per anar a trobar un coll, sobre una agulla que hem deixat a la dreta.
  .-  1 h 5 min.  --    COLLET SOBRE LA FORADADA
  Continuem cap a l'esquerra i amunt. Pugem arran de roca, que com el clot, tenim a l'esquerra. Ara el camí s'embruta molt, tot i que en alguna branca hi ha trossos de cinta, és un camí amb molts boixos que ens porta al clot on, uns metres abans, travessem una tartera, entrem al clot i remuntem uns metres per l'altra banda per anar a buscar, altra vegada el clot, o el que és el mateix, la canal.
  .-  1 h 15 min.   --  CANAL DE LES GRALLES
  La canal és de terra i rocs. Molt amunt es veu una agulla al mig que passarem per la dreta. A partir de l'agulla, és molt, molt dreta i a més a més, ahir, hi va fer una enfarinada de neu. La pujada és molt dura i ens porta al coll que separa el Puig de la Canal Freda del de la Mena. El coll en alguns mapes el marquen com a coll de la Vall, però no tenim massa clar que sigui aquí.
  .-  2 h 8 min.   --  COLL DE LA VALL?  --     2.292 m.
  A la carena continuem cap a la dreta, - GR - vorejant per darrere el puig de la Mena. Quan arribem al coll que el separa de la Tossa, deixem el GR per enfilar-nos a la dreta.
  .-  2 h 25 min.   --  PUIG DE LA MENA  --     2.414 m.
  Som sobre la canal que hem acabat de pujar i a la punta occidental de les Muntanyetes. Tornem al coll, la Tossa d'Alp és a tocar, però hi ha boira, així que no la pugem. Marxem cap a la dreta per un camí molt ample que ens baixa uns metres i quan gira en rodó, a la dreta, anem uns metres a l'esquerra a veure la font de Mena que surt de sota una roca.
  .-  2 h 40 min.  --    FONT DE MENA  --     2.355 m.
  Tornem al camí i baixem fins a trobar les antigues construccions aterrades de les mines.
  .-  2 h 45 min.  --    BARRACA ATERRADA
  Aquí comença l'aventura, baixar pel mig de les Muntanyetes que tenim als nostres peus.
  Just a sobre la casa, marxarem per la canal de la dreta, buscarem un camí que fa esses i que baixa pel mig de la canal, passarem pel costat d'uns tubs que són restes de les mines i continuarem baixant pel mig, un tros avall, a l'esquerra, fa una gran balma.
  .-  3 h 5 min.  --     BALMA
  Continuem baixant. Quan s'acaba la paret de l'esquerra, deixem la canal per anar cap a l'esquerra, per sota la paret. Al davant, a la dreta, fa una agulla molt bonica que té dues puntes i un pla d'herba al mig. Hem d'anar a buscar el pas que fa a l'esquerra de la base de l'agulla i que ens portarà, sense masses, problemes a una altra canal.
  .-  3 h 16 min.  --    SEGONA CANAL
  Baixem pel mig de la tartera que fa la canal fins a un petit esparò, sota mateix de l'agulla. Aquí, la paret de la dreta, la de l'agulla, també fa una balma.
  .-  3 h 30 min.   --  ESPARÓ
  Baixem cap a sota l'esparó. Nosaltres ho fem per la dreta. Un cop a sota, baixem uns pocs metres de tartera i trobem un camí amb fites i MV que marxa cap a l'esquerra per sota les parets. Seguim el camí que entra al bosc i força planer es va apartant de les parets, travessa una tartera i finalment va a trobar el torrent.
  .-  3 h 51 min.   --  TORRENT DEL SERRAT GRAN
  Poc abans d'arribar al torrent, el camí baixa fortament a buscar-lo – fites - després el segueix un petit tram fins que trobem un camí que el travessa.
  .-  3 h 57 min.   --  PLETA DELS XAIS  --     1.795 m.
  Aquí hi tornarem. Ara marxem cap a l'esquerra, on un camí - fites – ens porta de pla a trobar una pista. Pista que en lleugera pujada ens porta a un prat d'herba on a la dreta hi ha el mirador dels Orris o del President.
  .-  4 h 20 min.   --  MIRADOR DELS ORRIS  --    1.893 m.
  Aquest tram allarga un xic l'excursió però és que des del miradors tens les Muntanyetes al davant i és una vista immillorable de l'excursió. Des d'aquí, s'aprecia la canal de les Gralles i es veu molt dreta i també el laberint de les Muntanyetes que sembla impossible que es pugui travessar.
  Pel mateix camí tornem al torrent del Serrat Gran.
  .-  4 h 42 min.   --  PLETA DELS XAIS  --     1.795 m.
  Seguim el camí que travessa el torrent. És un camí molt bonic, que han netejat fa poc. Passem un prat que cal travessar en lleugera baixada, travessem el collet de la Socarrada i arribem a un trencant on hi ha un indicador. “ La Foradada “
  .-  4 h 55 min.   --  TRENCANT DE LA FORADADA   --  1.645 m.
  Seguim per sobre, de pla i de seguida travessem un corriol amb una fletxa vermella, és el camí pel que hem anat a la canal de les Gralles. Continuem de dret i arribem a la Foradada.
  .-  4 h 57 min.  --     FORADADA  --     1.670 m.
  La Foradada és una gran balma, amb un pont o arc de pedra al davant. Pel mateix camí tornem a l'últim trencant. Continuem avall, travessem el prat inclinat, però ara, en lloc d'anar a buscar el rec de la dreta, continuem per un corriol que al final del prat ens porta de dret a la pista.
  .-  5 h 13 min.   --  PISTA DE L'HOSPITALET DE ROCA -SANÇA   --  1.415 m.
  Seguim la pista cap avall i, molt de dret, arribem a l'Hospitalet de Roca-sança, des d'on marxem cap a l'esquerra i avall per arribar, amb un parell de minuts, a la carretera on tenim el cotxe.
  .-  5 h 30 min.   --  TRENCANT HOSPITALET DE ROCA -SANÇA   --  1.220 m.
                                         PR – marques grogues i blanques