dimecres, 25 de juny del 2014

VALL DE CAMPCARDÓS – ROC COLOM ( Des de Porta per la Portella de Meranges ) (121)

Avui farem una volta per l'Alta Cerdanya, pujarem un dels seus cims més mítics tot i que no és massa alt. Pujarem al Roc Colom, un cim que per nosaltres que som simples excursionistes, ja és tot un repte. Farem una volta que no té desperdici, inclús si es fa sense pujar al Roc Colom, ja que tant la vall de Campcardós, com la valleta que puja a la Portella de Meranges són una preciositat.
  La ruta que farem és la següent: Porta – Vall de Campcardós – Portella de Meranges – Roc Colom – “Coma del Peiraforca” - Porta.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 21 de Juny de 2014
*COMARCA: Alta Cerdanya
*DIFICULTAT: Alta. Si es puja el Roc Colom: molt alta. La resta fins a la portella de Meranges és fàcil i extremadament bonica. La baixada per la “Coma del Peiraforca “ és enrevessada.
*VELOCITAT MITJANA: 3 km/h
*FONTS CONSULTADES:Mapa: La Cerdanya de l'editorial Alpina 1:.50.000
*PUNT DE SORTIDA: Aparcament a la vall de Campcardós. Al poble de Porta, a l'arribada venint de Puigcerdà, s'ha de travessar la via del tren per sota un pas molt estret, seguir la pista a l'esquerra, travessar el riu per un pont i a l'altra banda hi ha un espai gran per aparcar.
*OBSERVACIONS: Per començar veureu que la “Coma del Peiraforca” sempre la escrivim entre cometes, això és perquè en lloc hem trobat el nom i aleshores, li posem aquest nom per distingir-la i saber d'on parlem, tot i que creiem que el nom li escau.
  Si algú es baixa el track veurà que al posar-lo sobre el mapa, tant la Portella de Meranges com el Roc Colom no coincideixen en el lloc, però és problema del mapa de l'Alpina. Nosaltres hem passat pels dos llocs.
  Si es vol fer l'excursió sense pujar al Roc Colom segueix essent preciosa, però s'ha de tenir en compte que des del Clot del Peiraforca fins a la cabana de Campcardós és un caos de rocs i neret. Si es fa al revés, la pujada fins al Clot del Peiraforca és molt més clara, però segueix essent complicada.
  Quan entrem a la Coma de Campcardós la vista sobre el Peiraforca està en el seu màxim exponent; no és que impressioni, és que acollona.

passat l'Estany Gros arribem a la Coma de Campcardós, hem donat la volta al Peiraforca, i ara se'ns mostra altiu, punxegut i desafiant, ell i  la seva famosa cresta en direcció al Roc Colom

a l'altre cantó de coma hi tenim la cara nord dels Pics d'Engorgs i la Bressola, no saps on mirar.......

a la dreta hi deixem el GR que encara continua vora el riu en direcció a la Portella Blanca d'Andorra

continuem cap al sud  remuntant la coma. Tot i el terreny, amb petites tarteres i matolls de neret, el camí es segueix força bé i no és molt exigent, al fons ja veiem la Portella de Meranges

a mesura que pugem la natura ens guarda petites sorpreses......

hem passat per la Portella de Meranges únicament per aquesta foto, per poder apreciar l'abruptesa del Roc Colom, des de la seva base mateix però, una tartera ens permet arribar al seu coll, escurçant notablement l'aproximació
detall del Roc Colom, abrupte de veritat, em recorda al Pic d'Escobes

en Jaume "negociant"el primer pas, sens dubte l'arrancada és el més complicat, hi ha un parell de passos seguits que no son difícils, (II) segons les guies, malgrat això, son exposats, cosa que et fa prendre't les coses amb calma.......

des de dalt el Roc Colom gaudim d'unes vistes impressionants, com la dels Pic d'Engorgs, alhora que  la silueta del Roc Colom es dibuixa al fons de la coma

avui tocava foto, ens ho mereixem... i és que pujant hem errat el camí i de segur que hem fet algun pas "fora de concurs", de baixada en canvi hem seguit les fites i no ha passat d'una desgrimpada fàcil

ja relaxats i amb els deures fets hem aprofitat una llarga llengua de neu per baixar "esquiant", transitem tot deixant la cresta del Peiraforca  a l'esquerra, baixem en direcció al Clot del Peiraforca

una altra vista de la cresta, amb el Peiraforca al centre de la foto i a la seva dreta la canal d'herba que dona accés al cim

ja de baixada girem la vista enrere, en aquest punt de la Vall de Campcardós, tenim la visió del Peiraforca en primer terme i del Roc Colom que treu just el nas al seu darrere

TRACK I MAPA: ROC COLOM (per la Coma de Campcardós)

PEIRAFORCA (any 2007)

.-  0 h.  --      PORTA  --     1.510 m.
  Continuem per la pista -GR – que fins al repetidor és asfaltada. Passat el repetidor continua la pista de terra. Pista que en lleugera pujada es va endinsant a la vall de Campcardós. -GR – La pista s'acaba al Pla de les Comes, al costat d'una cabana.
  .-  53 min.   --  CABANA DE CAMPCARDÓS  --   1.951 m.
  Deixem la cabana a l'esquerra, que és per on marxa el camí. Camí no massa clar ni massa net que puja esbiaixat per la valleta de l'esquerra del Peiraforca.
  Nosaltres continuem de dret, -GR – ara per un camí molt fresat que va pujant per la vall. Un tros amunt, al costat a l'estany Petit, travessem el riu per un pont de rocs. Continuem seguint el camí, – GR – deixem a sota a la dreta l'estany Gros, i arribem a una gran esplanada d'herba.
  .-  1 h 28 min.   --  DEIXEM EL GR  --     2.152 m.
  Deixem el GR i la vall de Campcardós. Ara marxem cap a l'esquerra a buscar la Coma de Campcardós que s'enfila per sota el Peiraforca. Primer travessem els prats d'herba, després ens enfilem pel costat del rec, a sobre, marxem cap a la dreta i finalment encarem de dret cap al fons de la vall, sempre amb l'impressionant Peiraforca, a la nostra esquerra. La coma ens porta a la cubeta glaciar de sota el coll de Meranges.
  .-  2 h 5 min.  --   CERCLE GLACIAR
  Des d'aquí, el més fàcil és pujar de dret al marcat coll que tenim a l'esquerra, a la mateixa base del Roc Colom.
  Nosaltres continuem de dret, seguint un camí amb forces esses, que ens permet, sense massa esforç, pujar a la Portella de Meranges. Coll que sempre hem tingut al davant.
  .-  2 h 28 min.  --    PORTELLA DE MERANGES  --   2.646 m.
  A la Portella hi hem pujat per la vista que té, tant cap a la banda dels Engorgs, com cap el propi Roc Colom i la vall de Campcardós.
  El camí fins al Roc Colom no és complicat, però tampoc còmode. Sempre tens al davant una vista impressionant del Roc Colom. Aquesta és la raó per la qual hem pujat a la Portella en compte de pujar de dret al coll de sota el Roc Colom.
  Tal com arribem al coll, marxem cap a l'esquerra, seguint la carena fins que es pot flanquejar cap al Roc Colom que sempre veiem al davant. Al flanqueig no s'ha de pujar mai a la carena, cal anar vorejant fins arribar al coll sota el Roc Colom.
  .-  2 h 50 min.  --    COLL SOTA ROC COLOM
  Només venir fins aquí ja és una fantàstica excursió, ara ens cal pujar el Roc Colom. És qüestió de trobar els passos, missió que no és gens fàcil si tenim en compte que no som escaladors.
  Per començar cal pujar una paret que cau a la banda dreta. Nosaltres pugem la paret per l'esquerra d'aquesta. Hi ha dos passos un xic complicats. Un cop a sobre la paret trobem fites, primer ens desplacem molt a l'esquerra i després cal pujar força de dret, però sempre lleugerament per la banda de la Coma de Campcardós.
  A partir de sobre la primera paret, si es segueixen les fites, tot i essent sempre una grimpada, és de molt bon pujar.
  .-  3 h 8 min.  --    ROC COLOM   --  2.731 m.
  La vista des del cim, tot i que és molt bona, no millora massa de la que ja hem vist des de la Portella, però pujar-lo i fer-ho per la vall que s'ha fet, era la nostra fita i estem molt contents.
  Per baixar està ple de cintes per muntar ràpels. Nosaltres baixem seguint les fites fins a sobre la primera paret. Aquí, ara en lloc de desgrimpar els dos passos comprometedors, girem cap a sobre la “Coma del Peiraforca”, on només hi ha un pas on cal passar un bloc partit i un xic separat. Després es baixa molt millor.
La baixada ens deixa uns metres més avall del coll per la Coma que hem de baixar, però nosaltres hem de tornar al coll a buscar els pals que hem deixat per pujar el Roc Colom.
  .-  3 h 23 min.  --    COLL SOTA ROC COLOM
  Saltem cap a la “Coma del Peiraforca”, on es baixa molt bé; Primer una tartera i després uns plans d'herba, que ens porten a un petit caos de rocs que travessem de dret cap a un altre pla d'herba davant mateix del Peira.
  .-  3 h 55 min.  --    CLOT DEL PEIRAFORCA  --    2.392 m.
  Passem el pla i entrem en un grandiós caos de rocs que anem travessant seguint les fites. Cap a la dreta, apartar-nos del Peiraforca, anem a trobar una careneta d'herba i rocs, on marxen unes fites cap al Peiraforca.
  .-  4 h 6 min.  --    TRENCANT PEIRAFORCA  --    2.330 m.
  Aquí, trobem unes MV i moltes fites. Aquí s'hauria de fer el següent: De seguida deixar la vall que baixa de dret – és per on baixen les MV i fites - i travessar per sobre els rocs un petit altiplà i després baixar per la vall esbiaixada que ens porta al riu, a sota la cabana de Campcardós.
Nosaltres el Peira l'hem pujat tres vegades i sempre des de la cabana de Campcardós, que és per on la pujada, no té cap problema.
  Quan trobem les MV: El Camí més clar és el que juntament amb un munt de fites ens encara a baixar de dret a la vall de Campcardós. Com que la curiositat matà el gat, aquesta vegada seguim les fites i MV. Fites i marques que ens baixem de dret i lleugerament cap a l'esquerra. Al començament és un corriol molt clar, però de cop és perd el corriol, les marques i les fites, aleshores baixem de dret per un petit clot entre rocs i neret tan de dret al riu com podem.
  Per on arribem al riu, segur que en dies com avui, és el millor lloc per travessar-lo, ja que porta molta aigua. Un cop al riu, el travessem i tornem a trobar les fites que ens porten al camí, a la vall de Campcardós on hi ha el GR. Al camí hi arribem un bon tros més amunt del Pla de les Comes.
  .-  4 h 42 min.   --  VALL DE CAMPCARDÓS
  L'error del dia l'hem fet precisament en el tram de camí que teníem més clar, però al trobar les fites i les MV hem volgut veure si era millor.
  Continuem avall pel GR seguint el camí pel que hem pujat i que de seguida arriba a la cabana de Campcardós, on hauríem d'haver sortit, si no haguéssim seguit les MV.
  .-  4 h 55 min.  --    CABANA DE CAMPCARDÓS  --   1.951 m.
  Continuem el GR que ara és pista. Pista que sempre de baixada, ens porta a l'aparcament on tenim el cotxe.
  .-  5 h 45 min.   --  PORTA   --  1.510 m.
                     --------------------------------------------------------
                               MV – Marques vermelles

PEIRAFORCA (des de Porta)

Ressenya orientativa (excursió realitzada el juliol del 2007)
Desnivell acumulat : 1142 metres
Distància: 13 Km
Temps amb parades incloses: 5hores 28 minuts

OBSERVACIONS: Aquesta ressenya la pengem per aportar suport a la que avui ens ocupa (la del ROC COLOM),  creiem que per si sola la del Peiraforca ja és una gran excursió, i presenta un tram que és molt més còmode que la baixada que vàrem fer servir dissabte passat,  el tram en qüestió és el que va des del refugi de pastors fins al collet que dona accés als Clots del Peiraforca, molt més evident de pujada  que de baixada.
També aportem un track, tot i que aquest fa servir tecnologia d’una dècada enrere......, cal dir però que ha estat revisat i modificat intentant que sigui el màxim de filable dins les nostres possibilitats....., creiem que pot ser força útil, com a mínim orientativament....

RESSENYA: Les previsions no són bones i cauen gotes, però la fe mou muntanyes, anem fent via i arribem al refugi de pastors al cap d’una hora, encara no són les 6 i comença a clarejar, parlem del carregós camí que ens espera, sobretot pel neret que molt atapeït dificulta la progressió. Sortim de la cabanya, travessem el torrent buscant la millor opció, a partir d’aquí hem d’anar a buscar un coll molt evident; aprofitem petits canalons per poder progressar entre el neret, avui la marxa es molt diferent de la darrera vegada, es puja molt més bé, no hi ha neu, i trobem molt millor el pas, anem superant les diferents terrasses  i assolim un collet sense cap dificultat. Un cop a la part de dalt, travessem un petit pla i seguim les fites que es dirigeixen al Roc Colom, saltant de pedra en pedra ens plantem davant una canal d’herba, molt marcada, i que al final té forma de Y, travessem el torrent de rocs que tenim al mig, i comencem la pujada, cap a la part de dalt ens hem d’agafar a l’herba per poder continuar, la canal és molt dreta però no presenta cap complicació, sortim al coll i amb una grimpada fàcil assolim el cim del Peiraforca. Avui el dia no acompanya, hi ha boires enganxades als cims de les muntanyes, però si que hi ha una cosa que es veu clara, la impressionat cresta que des del Peiraforca, arriba al Roc Colom, diuen que és una de les crestes més cobejades pels escaladors. Retornem al coll i ara saltarem per l’altre cantó, comencem a baixar i a trobar fites, les anem seguint, trobem  dues canals, baixem arran de paret, quan som més avall, tornem a trobar dues canals més, aquí les fites marxen per l’esquerra, passem entre una agulla a l’esquerra i una roca per la dreta. Al cap de poc som en plena tartera, anem baixant seguint les fites, així arribem a un replà. Les fites marxen més a la dreta, anem saltant de roc en roc gairebé arran dels arbres que tenim a la dreta fins arribar vora l’herba, allí la situació es normalitza i seguint un rec sortim just a l’Estany Gros de Campcardós. Ja hem fet el més difícil, trobar el lloc per pujar i baixar el Peiraforca,  tornem al refugi de pastors i a desfer el camí de pujada fins el cotxe.