dijous, 16 d’abril del 2015

PONT DE L'AFRAU DE CORTALETS-ROCA DELA MOIXA (155 )

El pont natural que hi ha sobre l’Afrau de Cortalets, és una meravella inimaginable, té una grandària que no s’aprecia fins que hi ets pràcticament a tocar, i un cop a sota ni t’ho imagines, és fabulós!!!!.
El pont per si sol, ja és una excursió més que recomanable però, si hi afegim la Roca de la Moixa que és uns esplèndid mirador, i la baixada pel torrent d’Oreis, on trobem el Forat de la Vimboca, ens sortirà una excursió com poques.
Recorregut: Pont de Monnell – La Muga – Cortalets – Pont Natural – Coll de la Moixa – Roca de la Moixa – Coll de Vimboca – Forat de Vimboca – Pont de Monnell.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 11 d’Abril de 2015
*COMARCA: Berguedà
*DIFICULTAT: Mitjana, hi ha un tram que fem sense camí, però és molt clar per on cal anar.
*FONTS CONSULTADES:Mapa: Moixeró – La Tosa E-25 de l'editorial Alpina 1:25.000
*PUNT DE SORTIDA: El pont de Monnell, a l’aparcament que hi ha sota les Dous del Bastareny.  Per anar-hi, cal agafar una pista a la sortida de Bagà que va paral·lela al riu Bastareny. Abans de travessar-lo cal deixar-la per seguir una pista de terra que en 4 quilòmetres ens porta al pont, passant per l’aula de Natura de la Salle.
*OBSERVACIONS: L’excursió és un xic dura, hi ha trams molt drets, sobretot el que va des del pont de l’Afrau fins al camí de la Feixa, és un tram que fem sense camí, l’únic inconvenient són els boixos alts i les tarteres, però sempre hi ha espais nets per on pujar.
            L’entrada per trobar el camí de baixada pel Forat de la Vimboca, cal estar molt atent de no passar-lo, és poc abans del coll de Galigan, abans de travessar una cresta rocosa que baixa de la carena esquerra i en un punt on a la dreta hi ha una pendent d’herba net d’arbres.
            El pont natural de roca és tota una delícia, i si volem fer l’excursió més curta, un cop al pont es pot tornar pel mateix lloc i creieu-nos que jas val la pena.
            Tot el tram de camí de la Lleixa i la Roca de la Moixa, són uns mirador impressionants.
            Ja que tenim el cotxe sota les Dous del Bastareny, abans de marxar val la pena pujar-hi.

el Bac de la Muga amb el faig nu de fulles encara

un cop som als Cortalets, deixem la barraca a la dreta, i per un difuminat sender baixem a creuar l'afrau, on els elements l'han moldelat capritxosament

un cop creuat el rec, pugem una tartera i tot seguit encarem una curta canal,  canviem de direcció i marxem de dret a buscar el pont

detall del Pont de l'Afrau dels Cortalets,

el pont és de grans dimensions

un cop deixem el pont anem amunt, tot buscant traces de camí, al cap de poc es passa per on "puguis" tot i que no és massa brut, cal trobar un camí travesser que ens portarà al Coll e la Moixa, a l'imatge (amb força zoom) el Pont tot transitant per dit camí

a mesura que pugem la vista s'amplia, des de la Roca de la Moixa mateix, tenim una dilatada vista de l'Alt Berguedà, a la foto el Puig de Terrers i el Pedraforca

tot baixant pel Clot de la Vimboca trobem aquest turmentat pi

girant la vista enrere, apreciem l'estret pas que hi ha entre les parets que baixen de la Boixassa i les que baixen del Roc de la Moixa

0 h.   --  PONT DE MONNELL   --  945 m.
 Sortim seguint la pista. A l'altra banda del pont hi ha una barrera. Continuem fins que la pista gira en rodó a la dreta per pujar a la casa de Monnell ( 8 min. ).  Aquí deixem la pista més bona que puja a la casa i continuem de dret seguint una altra pista que va resseguint el riu.  Quat travessem el primer rec que baixa per la dreta, a pocs metres hi ha el camí pel que tornarem.
Continuem per la pista fins que aquesta s’acaba. Som en un petit pla sota la casa de la Muga.
41 min.   --  SOTA LA MUGA   --  1.205 m.
Continuem per un camí on a sobre mateix fa un trencant, a la dreta va cap la casa de la Muga. Nosaltres anem cap a l'esquerra, travessem el riu i pocs metres a sobre, deixem un camí de pla a l'esquerra. Continuem per la dreta, el camí que seguim va resseguint el riu amunt, però a força alçada. El camí, - amb alguna fita i alguna MVD - acaba anant a trobar un rec secundari pel qual puja fins davant una petita paret de roca.
1 h 4 min.  --   TRAVESSAR EL REC
El camí travessa el rec i va pujant per l'altra banda, més o menys per un petit llom amb el rec a l'esquerra. Força amunt – fites i alguna MVD - marxa cap a la dreta i, ja molt més planer, va a trobar uns prats d'herba, on uns metres a la dreta hi ha una cabana de pedra, mig enrunada.
1 h 18 min.  --   ELS CORTALETS   --  1.623 m.
Continuem cap a l’esquerra per la carena, uns pocs metres. Al costat d’uns boixos surt un corriol que marxa cap a la dreta, en la mateixa direcció que anem. ( hi ha tres rosers de pastor  i una fita ) El corriol primer planeja i després baixa a trobar el riu. Seguim uns metres riu amunt- fites – després el travessem i seguim un camí que puja pel costat d’una tartera, després es desvia a la dreta a buscar una cresta de roca. Un cop a sota la cresta, seguim cap a l’esquerra amunt per una tartera, anem resseguint per sota i quan s’acaben els boixos anem cap a l’esquerra on hi ha el pont.
1 h 48 min.   --  PONT DE L’AFRAU DE CORTALET  --  1.772 m.
El pont, per fer servir algun adjectiu, tot i que no n’hi ha cap que li pugui fer justícia, és impressionant!!!.
Des del pont, per continuar seguim les parets de la dreta i ens enfilem per la dreta d’un petit clot que supera la cresta rocosa, un cop a sobre, seguim un corriol a la dreta, que de pla, va a buscar un petit clot.
Un cop al clot, ens enfilem de dret amunt, buscant sempre els punts més nets i ( no és massa difícil, però si molt dret ) quan som força amunt, anem a buscar la carena de la dreta i continuem pujant, sempre sense camí, evitant les tarteres i les mates més altes. Quan la carena és més ampla anem marxant cap a la dreta i amunt fins que trobem un camí de través.
2 h 26 min.  --  CAMÍ DE LA FEIXA  --  2.054 m.
Seguim cap a la dreta. El camí, no massa fresat, marxa de pla amb tendència a baixar un xic, travessa un crestall de roca i sempre, en lleugera baixada, va vorejant per la banda solella de la serra per anar a trobar el coll herbós de la Moixa.
2 h 48 min. --  COLL DE LA MOIXA  --  2.025 m.
Deixem el camí que continua per l’altra banda i ens enfilem per la carena de la dreta que ens porta a l’espectacular mirador que és el cim de la roca de la Moixa.
2 h 58 min.  --  ROCA DE LA MOIXA  --  2.055 m.
Pel mateix camí tornem al coll. Ara marxem cap a la dreta. El camí, GR,  baixa un xic i va flanquejant la roca ara per l’obaga, per anar a trobar el coll de sota la roca de la Moixa. Al coll el camí – GR – fa dos girs, primer cap a l’esquerra i després cap a la dreta. És un camí molt clar i ben fresat que continua baixant fins arribar a un altre coll, molt marcat.
3 h 37 min.  --  COLL DE VIMDOCA  --  1.797 m.
Deixem el GR que continua cap a coll de  Pendís i marxem cap a la dreta,  travessem un filat i comencem a baixar pel clot. El camí, molt fitat, baixa un bon tros, després va a la dreta, per girar tot seguit cap a l’esquerra. Seguim el camí, fins pocs abans de travessar una paret de roca que baixa de la carena de l’esquerra.
3 h 48 min.  --  DEIXEM CAMÍ  --  1.710 m.
Deixem el camí i saltem per la vall de la dreta. – hi ha una fita – El camí, amb fites, baixa molt de dret, passa pel costat de dues fonts i continuem baixant de dret. El camí es segueix bé, sempre i quan es vigili molt. Hi ha un petit tram que passa per un regató on es perd un xic. El camí acaba anant a buscar les parets de l’esquerra i arriba a un punt on el pas és molt estret.
4 h 13 min. --  FORAT DE LA VIMBOCA  -- 1.320 m.
Aquí hi ha la font de l’Oferta i tres coves o forats, dues abans de la font i una altra després. Som en un estret pas, entre les parets que baixen de la Roca de la Moixa a la dreta i del Cap de la Boixassa, a l’esquerra, és un lloc força bonic.
Continuem camí avall. El camí va jugant amb el riu, aquí el travesso aquí m’aparto, i així anem baixant. Força avall, deixem a la dreta el camí que va a l’ermita en runes d’Oreis i uns metres més avall, a l’esquerra, el que va a Monnell. Nosaltres sempre de dret avall, anem cap a trobar la pista que hem seguit a la sortida.
4 h 40 min.  --  PISTA DEL PONT DE MONNELL  --  1.000 m.
Seguim la pista a la dreta, travessem el rec pel que anàvem baixant i sempre de dret, la pista ens porta al pont de Monnell, on tenim el cotxe.
4 h 53 min.  --  PONT DE MONNELL  --  945 m.