dijous, 16 de juliol del 2015

POLLEGÓ INFERIOR ( PEDRAFORCA ) ( Per la Cova dels Talibans i la Gran Diagonal ) (165 )

Anar al Pedraforca sempre és agradable, però com ho fem avui, és impressionant, farem el Pollegó Inferior, que si fet per la Gran Diagonal ja és fora de sèrie, si a més a més es combina amb el pont de pedra i el túnel de la cova dels Talibans, ja és per treure’ns el barret.
El recorregut: Torrent de Cal Ninot – Cova dels Talibans – Feixa Alta – Gran Diagonal – Pollegó Inferior – Costes d’en Dou – Balcó de la Joaquima – Tartera del Pedraforca.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 11 de Juliol de 2015
*COMARCA: Berguedà
*DISTÀNCIA: 7 km
*DIFICULTAT: Molt difícil.
*VELOCITAT MITJANA:   1.5 km/h
*FONTS CONSULTADES:Mapa: Serra del Cadí – Pedraforca  E-25 de l'editorial Alpina 1:25.000
*PUNT DE SORTIDA: Esplanada a la pista que va de Saldes al refugi Lluís Estasen, on surt la pista de Coll de Jou.
*OBSERVACIONS: Avui és una sortida que en alguns punt ratlla l’escalada, o per dir-ho més suaument és la anella que separa la grimpada de l’escalada.

Segons les ressenyes que hem llegit, els passos que trobem al pont de pedra, al túnel i també el de la sortida de la canal sobre la gran Diagonal són passos de III, i en algunes el pas que travessa el pont la classifiquen de IV, nosaltres en això no en tenim ni idea.

Tant el pont de roca, com el túnel són impressionants, fan que aquell racó sigui màgic. Un dels problemes, a més de la seva dificultat, és que ni des de Prat de Reo, ni del Torrent de Cal Ninot es trobi un camí o traça que sigui de bon seguir, sempre és intuïció per anar passant pels boixos i les mates.

La Gran Diagonal és una lleixa, com el seu nom indica en diagonal, de pujada força ampla, i amb algun punt força impressionant.

Quan arribes dalt la cresta del Pollegó Inferior, la caiguda que aquest té sobre la Tartera del Pedraforca et deixa bocabadat.

La baixada des del Pollegó fins a la tartera, sense tenir les dificultat de la pujada, no és fàcil, cal estar sempre amb els quatre o millor dit cinc sentits alerta.

vista del Torrent de cal Ninot,  camí força costerut i de mal caminar

per anar a buscar les Coves dels Talibans, hem de deixar el Torrent de cal Ninot abans no s'acabi, tot marxant a la dreta resseguint la paret sense camí clar

en Jaume negociant el pas del Pont sens dubte el més delicat

vista del pont des de l'altre cantó

la Cova dels Talibans, que en realitat és un túnel, és un capritx de la natura...

el Túnel és de dimensions considerables

espectacular sortida de la Cova dels Talibans, per cert tot ell es passa grimpant

la Gran diagonal un altre tram sensacional....

i per últim la darrera canal, molt dreta però assequible, tan sols hi ha un pas un xic difícil, però encaixonat

a la sortida de la canal trobem aquest grupet d'isards

un cop a dalt el Pollegó inferior la vista s'obre, tot i que els ulls s'aturen al Calderer i a l'altre Pollegó

ja de baixada, de dret al Balcó de la Joaquima

des del Balcó de la Joaquima tenim aquesta impressionant vista, la baixada del Pollegó Inferior és com a mínim incòmoda...

0 h.  – TRENCANT  PISTA DE COLL DE JOU --  1.390 m
Seguim la pista de terra que de l’aparcament gira 180º a l’esquerra. La pista de pujada va a trobar un dipòsit on hi ha un bon aparcament.
13 min.  --  DIPÒSIT SOTA EL TORRENT DE CAL NINOT –  1.480 m.
Deixem la pista i des de la punta dreta de l’aparcament ens enfilem de dret amunt – hi ha moltes argelagues – cap a trobar una pista que hi ha a sobre. ( Si no volem passar pel tram de les argelagues, aquesta pista s’ajunta amb la que pujàvem.) Seguim la pista cap a la dreta, de seguida arriba a un pla on hi ha un gran roc, girem a l’esquerra i seguim la pista, ara molt dolenta fins que s’acaba.
Acabada la pista, anem cap a buscar el rec o torrent de la dreta i ens enfilem pel seu costat. El camí, en el qual hi ha alguna MV i fites, va pujant més o menys pel fons. És un camí que més aviat sembla una tartera ja que sempre està ple de grava i puja molt dret.
Molt amunt per l’esquerra s’ajunta un camí amb marques liles, seguim un petit tram més el torrent i abans d’arribar a les parets del davant el deixem.
1 h 5 min.  --  DEIXEM EL TORRENT DE CAL NINOT  --  1.885 m.
El torrent, el podem deixar al punt on ens sembli més pràctic, per anar cap a la dreta a buscar les parets, de fet no és còmode per enlloc ja que hi ha força mates  de boixos, és un tram un xic incòmode i que ens ha de permetre anar a buscar una curta tartera que acaba en una petita canal que neix sota el pont de roca, forat que ja vèiem pujant pel torrent.
1 h 16 min.  --  PARET SOTA EL PONT DE ROCA --  1.914 m.
Aquí comença l’espectacle i al mateix temps les complicacions, ja que pràcticament fins que arribem a la tartera del Pedraforca, sempre, en un moment o altre, s’acaben fent servir les mans.
La paret la pugem grimpant per l’esquerra,- hi ha una corda-, quan s’arriba a l’alçada del pont, cal flanquejar cap a la dreta, per unes lloses molt dretes i esmolades, tram força complicat, aquí també et pots ajudar d’una corda fitxa que hi ha, però tot i la corda no és fàcil. Un cop travessat el pont, cal pujar per una pala d’herba força dreta. Quan s’acaba la pala, s’ha d’anar a la dreta. Primer es passa una petita lleixa i després amb tram més tranquil, s’ha d’anar a trobar el caire que baixa de la paret, i baixant cap a la dreta s’arriba davant un gran túnel.
COVA DELS TALIBANS, és un forat d’una cinquantena de metres, força ample i alt que et permet pujar la paret del davant d’una manera rocambolesca.
Entrem al forat on fa uns quants ressalts força drets, tot i que la roca és molt llisa es puja força bé, a la sortida de la cova continuem cap a la dreta i sortim sobre la paret.
1 h 46 min.  --  FEIXA ALTA
Seguim la feixa cap a l’esquerra, per sota les grans parets verticals, fins que la paret de la dreta es veu trencada per una gran lleixa en diagonal amunt.
1 h 58 min. --  PEU GRAN DIAGONAL --  2.070 m
Entrem a la Gran Diagonal, el primer tram és caminant, després hi ha una grimpada i finalment amb l’ajuda d’una cadena, es puja una paret força llisa. Un cop a sobre, ja caminant, es va a buscar una tartera que hi ha a la dreta.
2 h 20 min.  --  TARTERA
És la tartera que baixa de la unió entre el Fals Pollegó i el Pollegó Inferior. Seguim la tartera a la dreta i amunt, uns 5 minuts fins que a la dreta es veu factible.
2 h 25 min. DEIXEM TARTERA --  2.290 m.
Comencem a enfilar-nos grimpant – Fites – en la mateixa direcció que la tartera, després girem cap a la dreta per anar a buscar una canaleta amagada. La canal, ampla al principi, es va estrenyent fins a la sortida, que es veu molt clara i on hi ha un pas d'un parell de metres, un xic complicat, - hi ha un pitó tot i que és a sota, i no veig clar pel que serveix – un cop a sobre, cal flanquejar amb diagonal, per una pala d'herba, que ens porta a la carena, del davant, per on s’arriba fàcilment al cim.
2 h 50 min. --  POLLEGÓ INFERIOR  --  2.444 m.
Som al cim,  Déu n’hi do per on hi hem pujat, estem molt satisfets.  El Pollegó Inferior és un del cims del Pedra on no hi ha cap via que es pugui considerar fàcil, ara, només veure el que hem de baixar et ve vertigen.
Sortim per la carena que cau sobre Saldes. Hi ha MVD. Al començament hi ha una cadena i després, cal anar seguint més o menys la carena molt aèria fins arribar, en un gran trau on cal fer una, petita pujada per assolir un extraordinari mirador.
3 h 33 min. --  BALCÓ DE LA JOAQUIMA --  2.068 m.
Cal tornar a la bretxa i marxar cap a la banda de la tartera principal. El camí – MBL - va un xic a l’esquerra, baixa una tartera, entra al bosc i es troba amb un parell de passos, un xic compromesos, després dels qual arriba a una tartera més ampla per la que es baixa cap a trobar la tartera principal del Pedraforca.
4 h 5 min.  --  TARTERA DEL PEDRAFORCA – 1.785 m.
Baixem cap a la dreta i en 2 minuts deixem a l’esquerra el camí que mena al refugi, nosaltres continuem tartera avall, – MBL - seguint més o menys el clot, força avall, trobem el PR de circumval·lació del Pedra.
4 h 18 min. --  PRC – 127  --  1.620 m.
Seguim el PR avall, baixem uns metres i deixem a l’esquerra un camí que mena a l’àrea d’esbarjo on hi ha unes barbacoes. Seguim el PR fins que aquest vol travessar el rec.
4 h 25 min. – DEIXEM PRC – 127  --  1.560 m.
 Continuem baixant per una petita tartera on hi ha una X del PR. La tartera baixa molt de dret i ens porta a la pista del refugi, uns metres més amunt del cotxe.
4 h 35 min.  --  TRENCANT PISTA COLL DE JOU –  1.390 m.
PR – marques grogues i blanques
MV – Marques vermelles
MBL- Marques blaves
MVD – marques verdes

1. Té molt bona pinta aquesta sortida.
    Canyera :).
    Per cert, deies que poder és la que més has grimpat.
    Podries dir-me altres sortides amb grimpades catalanes?
    He fet castellets, camí àrtic, serra mestral i tonc en ment cresta queralt, cresta del gall, cresta ferran, cresta clusa.