dimecres, 14 d’octubre del 2015

PEDRAFORCA ( Des de Gósol pel coll de la Guàrdia ) (175 )

Últimament cada cop que anem al Pedraforca, procurem de trobar-li una cara o un corriol que ens sigui desconegut. Avui hi anirem des de Gósol seguint un camí que tot i que fa molts anys que hi és, nosaltres no l’hem seguit mai. És el camí que puja pel coll de la Guàrdia, el serrat de la Muga i Prat Sobirà, on es troba amb el camí que hi puja també des de Gósol, per la Font de Terrers i la Coma dels Caners; aquest si que ja l’havíem fet.
Ruta: Gósol – Serrat de la Muga – Prat Sobirà – El Camaril - Coll del Verdet – Pollegó Superior  - Enforcadura – Tartera de Gósol – Serrat de la Tosa – Gósol.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 10 d’Octubre de 2015
*COMARCA: Berguedà
*DESNIVELL ACUMULAT: 1.170  m.
*DIFICULTAT: L’única dificultat que trobem són les grimpades que hi ha després del coll del Verdet fins al cim. Són grimpades que per poc que s’estigui acostumat a la muntanya no presenten massa dificultat, però sempre hi ha un punt de perill, la resta és simplement caminar, tot i que per la tartera hi ha punts on no és fàcil.
*FONTS CONSULTADES:Mapa: Serra del Cadí – Pedraforca   E-25 de l'editorial Alpina 1:25.000
*PUNT DE SORTIDA: Aparcament a l’entrada de Gósol, al primer carrer a la dreta sense cases un cop passada la rotonda
*OBSERVACIONS: El recorregut és força fàcil de seguir, en la seva majoria hi ha marques o bé d’un PR o MG.

El camí de sortida, cal anar a cercar-lo a la part alta del poble, a les últimes cases, a la banda dreta, tal com s’arriba a Gósol.

La pujada pel serrat de la Muga, hi ha punts que és molt dreta, però no té cap problema, hi ha un bon camí i les marques del PR, són molt clares.

El mirador que hi ha dalt el Prat Gran sobre el Torrent de Rubinat i sobre la cara nord del Pedra és impressionant, val la pena anar-hi. Des del mirador costa creure que la paret que veiem es pugui pujar.

El tram del Coll del Verdet fins a l’Enforcadura, l’hem fet tantes vegades, que ja se’ns ha fet un tram quotidià, tot i que és un tram on la major part del temps vas amb les mans a terra, grimpant o desgrimpant, però sempre d’una dificultat, no absenta de perill, però acceptable.

La baixada per la tartera de Gósol, actualment està en millor estat que la de Saldes, i tot i que és una tartera, amb les seves dificultats, es baixa bé.

Al Pla de la Serra, a la Serra de la Tosa, hi ha un dels millors miradors sobre la tartera de Gósol; és espectacular !!!!!!!.

El Forat de les Gralles és un avenc al costat del camí. Consta d’una boca de 4x1,5 metres que dóna pas a un únic pou de 26 metres de fondària, la base del qual està ple d’excrement de gralles.

El torrent de Rubinat, que en alguns llocs compta com a torrent de l’Arrubinat, a la seva part alta és el torrent del Verdet i neix a sota mateix del coll del Verdet.

quan sortim del bosc, deixem momentàniament les marques per anar fins un balcó sobre el Torrent de l'Arrubinat, la vista del Pedraforca com sempre ens sorprèn

un cop guanyem la carena (el Camaril) fem un tram  de curtes pujades i baixades en direcció a la Collada del Verdet

imatge del primer tram de grimpada amb la Collada del Verdet a baix

hi ha quatre trams marcats de grimpades, a la foto es pot apreciar la carena amb el Cim Nord ja força avall

després de fer el cim del Pollegó Superior baixem en direcció a l'Enforcadura

imatge de la tartera  amb Gòsol  a baix a la vall, al mig de la tartera l'agulla que pujarem, i de fons els Cloterons
 tot pujant l'agulla

tot baixant la tartera dos xicots ens sobrevolen, s'han llençat amb parapent des de l'Enforcadura

darrer tram de tartera, anem de dret a buscar la Serra de la Tossa

imatge del Pedraforca des del Pla de la Serra

0 h. --  GÓSOL  --  1.427 m.
Seguim el carrer sense cases que hi ha al costat de l’aparcament, de seguida deixem a la dreta la pista per on tornarem, continuem carrer enllà, arribem a les cases i seguim el carrer que gira a la dreta. És un carrer estret que puja primer un xic a la dreta i després gira a l’esquerra i, més planer, arriba a les cases de la part alta del barri de la Guàrdia.
6 min. --  PART SUPERIOR DEL BARRI DE LA GUÀRDIA --  1.463 m.
Aquí al costat d’una casa, on hi ha una noguera força gran, trobem un cartell i les marques d’un PR. El camí s’enfila pel costat de la casa que ens queda a l’esquerra. És un camí que puja pel mig d’unes antigues feixes, ara sense conreu, amb parets de pedra seca. El camí, on dominen els rocs, va pujant per la costa de Mig-aire i ens porta al costat d’un coll que ens queda un xic a l’esquerra.
23 min. – COLL DE LA GUÀRDIA  --  1.625 m.
Poc abans del coll, el camí fa un trencant; per anar al coll s’ha de agafar el de l’esquerra. Nosaltres hi anem a treure el cap i tornem.
Continuem pujant. –PR – MG - El camí, molt fresat, entra al bosc, en algun punt sembla que es perdi però sempre hi ha marques del PR. Ara pel bosc, ara per fora, va pujant i ens porta dalt un gran prat.
1 h 8 min. --  PRAT GRAN –  1.996 m.
Aquí deixem un moment les marques del PR per anar cap a la dreta a donar un cop d’ull a un petit balcó que fa sobre el torrent del Verdet o de Rubinat. El mirador és preciós, amb unes vistes immillorables, tant del torrent que tenim a sota, com del “ Camaril” de coll del Verdet i la cara nord del Pedraforca..
Des del Prat Gran, no hi ha més problema que pujar de dret a la carena que tenim al davant. És tot un prat de herba  inclinat. Ara tot i que hi continua havent el PR, no es segueix tant bé, però és qüestió d’anar pujant. Si seguim les marques bé, i sinó cap problema, es tracta d’anar a dalt la carena.
Poc abans d’arribar a la carena, ens trobem un camí de través més fresat. És el camí que puja des de Gósol per les Set Fonts i també és marcat amb PR.
1 h 34 min. --  PRAT SOBIRÀ –  2.180 m.
Seguim el camí –PR- a la dreta. Aquest puja a la carena, fa un petit cim, baixa uns metres a la dreta, - som a la zona coneguda com “el Camaril”-  passa pel costat de l’impressionant Forat de les Gralles  i, flanquejant el cim del Cap del Coll del Verdet per la dreta,  arriba al coll del Verdet.
Al coll ens trobem el camí que per l’esquerra puja del refugi Lluís Estasen, per la banda de Saldes.
2 h. – COLL DEL VERDET –  2.256 m.
Ara el camí és molt més fresat, travessem el coll deixant unes agulles a la dreta i ens enfilem més o menys per la carena de dret a les parets, un cop allí – MG - ja trobem la primera grimpada, que primer cap a l’esquerra va a buscar una xemeneia que ens permet superar la primera paret.
2 h 21 min.  --  CIM NORD --  2.433 m.
Tal com arribem al cim, voregem cap a la dreta. Ara toca desgrimpar i tornar a grimpar per superar els diferents colls que fa. En total ens caldrà fer tres grimpades més, totes elles  molt ben senyalitzades – MG - abans d’assolir el cim més alt del Pedraforca.
2 h 47 min.  – POLLEGÓ SUPERIOR –  2.506 m.
Del cim del Pedraforca en podríem escriure un munt de pàgines i ens quedaríem curts, per nosaltres és la nostra gran muntanya. Quant a la vista, des del cim és inqüestionable, en dies clars com avui, es veu mig Catalunya.
Continuem per la cresta i de seguida girem cap a la dreta per agafar una canal per on baixem força de dret cap a l’enforcadura.
3 h. --  ENFORCADURA – 2.356 m.
Som en el punt més màgic del Pedra, aquí es parteix el Pedraforca i també les tarteres. Avui baixarem per la de la dreta; la tartera de Gósol.
Baixem cap a la dreta, -PR -  pel mig de la tartera i anem a trobar una agulla al mig de la tartera que sembla que la parteixi. A nosaltres en ha fet gràcia pujar-la, tot i que és fàcil de pujar per darrere té un gran caient. Pugem i baixem l’agulla pel mateix lloc.
3 h 13 min. --  COLL PRADELL ?
Seguim la tartera que marxa per la dreta, un tros avall, el camí –PR-  s’enfila uns metres a la dreta i continua flanquejant les parets per anar a trobar el bosc, a la carena de la serra de la Tosa.
Baixem per la carena cap a l’esquerra – PR - fins arribar a un gran prat verd amb una vista magnífica de tota la tartera que hem baixat.
3 h 48 min. --  PLA DE LA SERRA --  1.873 m.
Aquí el camí –PR – gira 90º a la dreta i comença a baixar, molt de dret, per l’obaga, cap a trobar el torrent que baixa del coll de Verdet.
4 h 8 min. --  TORRENT DE RUBINAT --  1.575 m.
Travessem el torrent, a l’altra banda, el camí es converteix en pista. Pista – PR - que passa entre uns bancals conreats i que sempre de dret, ens porta al carrer sense cases, on cap a l’esquerra arribem a l’aparcament.
4 h 25 min. --  GÓSOL –  1.427 m.
--------------------------------------------------------
                                                        PR – marques grogues i blanques