diumenge, 25 de desembre del 2011

PUIGSACALM - LlANCERS - BRACONS (5)

Avui farem una excursió que sempre teníem en ment, però no teníem massa clar si tindrém prou temps per fer-la. Es tracta de fer la volta de Joanetes, passant pel Puigsacalm i per Sant Miquel de Castelló, així com per la Collada de Bracons. Aquesta era l'idea inicial, ara bé, nosaltres farem aquesta volta, però sortint des de la Collada de Bracons. És una qüestió tàctica però de fet, es pot sortir, per qualsevol dels punts per on passem, ja que és una excursió circular, aixó si, força llarga.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 15 d' Octubre de 2011
*COMARCA: Osona - Garrotxa
*DISTÀNCIA: 19 km
*TEMPS TOTAL: 5 h 25 min.
*DIFICULTAT: Mitjana
*FONTS CONSULTADES: Mapa de l'editorial Alpina; Aiats – Puigsacalm 1:15.000
*PUNT DE SORTIDA: Collada de Bracons
*OBSERVACIONS:

som al cim del Puigsacalm i encara no és de dia

canal dels ganxos vells

darrer tram equipat

característic pas arribant a Sant Miquel de Castelló

la boira embolcalla la serra de Llancers

fageda a la serra de Llancers

0 h. -- COLLADA DE BRACONS -- 1.132 m.
Travessem la carretera i ens enfilem al marge de pedra, a sobre del qual hi trobem un bon camí, en el que hi ha un indicador. El camí, de molt bon seguir, comença passant per la carena, després continua a l'esquerra d'aquesta, i va a buscar un collet ple de trencants.
22 min. -- COLLADA DE SANT BARTOMEU -- 1.252 m.
Seguim el camí que puja cap a la dreta. Camí que, força planer, ens porta per darrera, cap a trobar un trencant, on una pista ampla baixa cap a l'esquerra. Nosaltres continuem de dret per sobre, i de seguida arribem a la font Tornadíssa.
43 min. -- FONT TORNADÍSSA -- 1.300 m.
La font, és un d'aquells indret que per si sols, ja justifica una excursió. Continuem pujant per la coma d'herba. El camí, marxa lleugerament cap a la dreta, per pujar a trobar la carena als Rasos de Manter. Sense travessar la carena marxem cap a la dreta per anar a buscar una porta a l'esquerra. La porta és en la línia que separa els prats, del bosc.
58 min. -- RASOS DE CLIVILLERS -- 1.420 m.
Travessem la porta i continuem força planer, per un bon camí que ens porta al coll de Clivillers. Aquí cap a la dreta, hi marxa el camí dels Burros, hi ha indicador. Nosaltres continuem de dret i amb lleugera pujada, anem a un collet on hi ha un trencant i una farmaciola d'urgència. Aquí recta i de pla, marxa el camí més bo que voreja per sota el Puigsacalm. Nosaltres ens enfilem cap a la dreta, on per un camí que puja molt dret, arribem al cim de Puigsacalm.
1 h 10 min. -- PUIGSACALM -- 1.514 m.
Al cim, hi ha un vèrtex i una creu. Quan a la vista, avui és nul·la, ja que hi ha molta boira. Continuem resseguint la cinglera cap a l'esquerra. El camí ens baixa a trobar el que hem deixat a la farmaciola, i ens porta davant el puig dels Llops, on fa un trencant.
1 h 18 min. -- TRENCANT PUIG DELS LLOPS -- 1.467 m.
Tot i que és aquí mateix, no pugem el puig dels Llops, ja que tampoc veuríem res. Així que, agafem cap a l'esquerra i avall. El camí molt entretingut, rocs, grapes i cadenes, tot baixant va decantant-se cap a la dreta, per anar a sortir al coll de Joanetes.
1 h 36 min. -- COLL DE JOANETES -- 1.291 m.
Aquí a la dreta hi arriba el camí dels Burros, cap a l'esquerra hi marxa el camí de les Olletes i de santa Magdalena. Nosaltres seguim un corriol que puja per la banda contraria on arribem, amb la cinglera a la dreta. El corriol de seguida arriba a un punt on és bifurca.
1 h 38 min. -- CANAL DELS GANXOS VELLS -- 1.305 m.
Deixem el camí que continua de dret amunt i marxem cap a la dreta, per entrar de seguida en una canal de pedra molt dreta, per dintre de la qual baixem bastant, després quan la canal s'obra, sortim cap a la dreta. Passem un parell de trams de ganxos per finalment marxar cap a l'esquerra. Travessem la canal per sota per continuar força planer, per una lleixa que pel mig del cingle ens porta a trobar la carena que puja de Joanetes, al punt anomenat el Barret.
2 h 10 min. -- EL BARRET -- 1.132 m.
Aquí cap a l'esquerra i amunt, pujaríem per la canal Nova cap a santa Magdalena. Nosaltres seguim cap a la dreta i avall. -MG- El camí va seguint més o menys la carena, passa pel costat d'una bassa, des d'on continua baixant de dret per la carena. El camí ja a baix del tot, troba una pista, just al costat de la última casa que hi ha sobre l'Hostal de Dalt de Joanetes.
2 h 45 min. -- HOSTAL DE DALT -- 628 m.
Baixem a trobar la carretera, que seguim avall. A l'arribar al segon trencant que trobem a mà dreta, deixem la carretera per seguir la pista que, fins a la casa és cimentada i després de terra. -MG– La pista continua baixant cap a travessar la riera de Joanetes per un pont.
2 h 55 min. -- PONT DEL GORG DELS ESCURÇONS -- 560 m.
Som al punt més baix del recorregut. Ara seguim la pista que marxa cap a l'esquerra i que s'acaba en un camp. Resseguim el camp per l'esquerra i per sobre la riera, -MG- per anar a passar per darrera unes cases, en la última de les quals, - la Vila - agafem cap a la dreta i amunt, travessem un torrent, -MG- i ja per un camí molt definit, continuem pujant cap a trobar una pista, en un revolt on hi trobem el GR.
3 h 6 min. -- TRENCANT GR -- 580 m.
El camí continua pujant i passa un parell de portes. -MG-GR- Arribem al punt on hi ha un trencant, i on per la dreta i puja el camí dels Hostalets d'en Bas. Continuem de dret, de seguida passem un tall a la roca i deixem el camí per anar cap a l'esquerra, on a pocs metres hi ha l'ermita.
3 h 53 min. -- SANT MIQUEL DE CASTELLÓ -- 945 m.
La vista sobre la plana d'Olot és més que bona, ja que la boira és per sobre. Tornem on hi ha el tall a la roca i continuem cap a l'esquerra. - MG – GR- Passem una porta i deixem el GR que continua cap a Pibernat. Nosaltres agafem cap a la dreta – MG, hi ha cartell – . El camí ens porta a sobre els rasos de Pibernat, on cal anar cap a la dreta del turó que tenim davant. De seguida entrem a la fageda, per una pista molt bona. La pista passa pel costat de la font dels Llancers i després es converteix en un bon camí. Passem per un parell de miradors, i arribem al coll de Llancers.
4 h 40 min. -- COLL DE LLANCERS -- 1.171 m.
Aquí canviem de banda de la carena, així que seguim el camí que marxa cap a la dreta, passant per la fageda, a mitja altura de la serra dels Llancers, que mantenim a la dreta. El camí que és molt fresat, net i bonic, va marxant força planer. - MG- MV- Després de donar les seves voltes ens porta a trobar una pista, poc abans d'arribar a coll de Bracons. Seguim la pista cap a la dreta que ens porta a trobar una barrera just al coll de Bracons, on tenim el cotxe.
5 h 25 min. -- COLL DE BRACONS -- 1.132 m.