dimecres, 27 de gener del 2016

ROCA CENTELLA – MONNER – SERRAT DE L’OLLAR ( Des de Vallcàrquera, per Sant Cristòfol de Monteugues) (189)

Fa escassos dies que vàrem anar a Tagamanent des del Figaró i ens va cridar l’atenció les carenes d’en Bosc, que puja de la Garriga al Pla de la Calma, passant per Roca Centella. I aquí som!. Pujarem per un bonic camí més o menys carener, quant a la baixada seguirem el serrat de les Sapines que ja vàrem fer el dia de Tagamanent.
La ruta: Vallcàrquera – Sant Cristòfol de Monteugues – Roca Centella – El Monner – Serrat de l’Ollar – L’Agustí –  Bellver - Serrat de les Sapines – Vallcàrquera.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 23 de Gener de 2016
*COMARCA: Vallès Oriental
*TEMPS TOTAL AMB PARADES INCLOSES : 5 h.
*DIFICULTAT: Baixa.
*FONTS CONSULTADES:Mapa: Montseny E-25 de l'editorial Alpina 1:25.000
*PUNT DE SORTIDA: Cal Mestre, a Vallcàrquera. Per anar-hi  venint de Vic cal entrar al Figaró travessar la carretera de Barcelona i enfilar-se al carrer de dalt de tot,on hi ha la pista que va a Vallcàrquera.
*OBSERVACIONS: L’excursió exceptuant la pujada al Monner i al serrat de l’Ollar sempre és fàcil de seguir i ben marcat, sempre i quan al Pla de la Batalla s’hi  arribi per la pista que puja des de l’alzina de can Valls.

L’excursió passa pel costat de tres casals impressionants; Can Valls, l’Agustí i Bellver, però dels tres, can Valls, és una meravella.

Sant Cristòfol de Monteugues és una església romànica molt modificada mencionada ja al 1021. Segon una llegenda, fou edificada per Carlemany en acció de gràcies per la victòria aconseguida sobre els àrabs, en un pla que hi ha aprop d’aquí. Pla que des de les hores rep el nom del Pla de la Batalla.

L’excursió segueix un parell de camins preciosos, el de les carenes d’en Bosc marcat amb MT i el del serrat de les Sapines marcat amb MG.

Nosaltres fem tres trams sense camí, pel mig del bosc d’alzines, algun dels quals no és massa net, però sempre es passa.

Si es vol aquesta excursió es por combinar amb la “ 185 – Tagamanent des del Figaró”  que vàrem fer fa molt poc temps.

Sant Cristòfol de Monteugues d'origen romànic

Can Valls, impressionant masia en un "racó de món"

l'arrodonida i descomunal alzina de Can Valls

dalt de la Roca Centella

el Tagamanent i la casa de Bellver des del cim del Monner

imatge del cim del Monner

tot pujant al Serrat de l'Ollar (turó de les Termes) tenim la vista del Monner amb els seus dos turons

la Creu de l'Agustí, cal desviar-se uns metres del camí per trobar-la

la casa de l'Agustí, una altra gran masia, ara reconvertida en museu

tram de les carenes d'en Bosc, amb la Serra de l'Ollar i el Monner

TRACK I MAPA: TRACK AL WIKIOLC

0 h. --  CAL MESTRES – VALLCÀRQUERA --  450 m.
Seguim el PR que marxa cap a la dreta avall. La pista travessa la riera, gira a la dreta i de pujada  fa diferents corbes, molt amunt, abans d’arribar a una raconada, fa una drecera. - PR - Retrobem la pista, just a un gran pla on al mig hi ha una creu.
25 min. – LA CREU DE CAN PLANS --  604 m.
A l’esquerra de la creu, agafem la pista de la dreta – PR – que molt de pla, ens porta a l’ermita romànica de Sant Cristòfol de Monteugues.
37 min. – SANT CRISTÒFOL DE MONTEUGUES --  655 m.
Aquí deixem el PR, ara continuem per una pista que volta per sota l’ermita. – Hi ha una cadena- La pista, molt bona, va a passar pel davant de la casa de can Valls, gira a l’esquerra i quan és sobre sant Cristòfol, gira a la dreta i de seguida fa un trencant. La pista de la dreta, la seguirem un cop vista l’alzina. Girem a l’esquerra i després a la dreta, on deixem la pista que ens portaria al Pla de la Batalla, per enfilar-nos de dret a la carena on es veu una gran alzina.
57 min. – ALZINA DE CAN VALLS – 760 m.
L’alzina és sola, amb quatre besses que li surten a pocs metres del terra. Tornem al trencant a buscar la pista, és la segona de sota nostre. La pista de baixada passa per sobre can Valls i un cop  passada la raconada la deixem.
1 h 10 min. --  RACONADA DE CAN VALLS – 735 m.
Deixem la pista - també hi podríem pujar- i pugem de dret, sense camí, pel mig del bosc d’alzines. A sobre trobem una pista que seguim uns metres a la dreta fins que tomba la carena, aleshores la deixem i ens enfilem de dret pel mig de les alzines, sempre més o menys carenejant, arribem a una altra pista que seguim a la dreta. La pista volta el turó per la dreta i quan s’acaba, continua un camí que ens porta a la carena on hi ha un petit refugi dels ADF. El refugi és tancat.
1 h 30 min. – REFUGI  A.D.F. --  913 m.
Seguim la carena per una pista que, de baixada, ens porta a un coll on hi arriba la pista que hem deixat per pujar a veure  l’alzina de can Valls.
1 h 33 min. – PLA DE LA BATALLA – 895 m.
Travessem la pista i continuem per una altra pista, - MT - quan aquesta es bifurca, seguim la que gira a la dreta,  un cop dalt la carena, seguim un camí carener cap a l’esquerra –MT - que ens porta al cim de Roca Centella.
1 h 45 min. – ROCA CENTELLA –  1.000 m.
El cim són quatre rocs que sobresurten de les alzines en els quals hi ha un vèrtex geodèsic. Continuem pel camí carener, – MT -  passem el pla de Santa Maria i pel costat del Mojó, arribem a una pista que seguim uns metres a l’esquerra, fins que aquesta deixa la carena. Continuem pel camí carener uns metres a la dreta de la carena per on arribem a la Collada Fonda. Aquí canviem de banda i seguim per l’esquerra – MT - fins a un petit coll,  amb un gran roc que sembla un portell.
2 h 24 min. – EL PORTALET –  1.050 m.
Tot i que el camí és preciós, el deixem per enfilar-nos cap a la dreta, pel mig de les alzines, és molt dret. El camí, molt difuminat, si és que n’hi ha, ens puja a un coll a la carena que separa les dues puntes, anem a la punta de la dreta per una cresta de rocs.
2 h 32 min.  -- MONNER – 1.107 m.
La pujada tot i que és dura, és curta, però el cim s’ho val. Dalt hi ha una fita triangular, dues alzines escapçades amb fites a sobre i un parell de miradors.
Tornem al coll i fem la segona punta, des de la qual continuem uns metres a la dreta de la carena, per on baixem cap a retrobar el camí amb les MT.
2 h 42 min. – COLL D’EN JORDI – 1.047 m.
Ara el camí simplement el travessem i continuem pel mig del bosc sense camí. – Aquí és més brut -  Anem cercant els punts més nets, passem per uns primers rocs que és on hi ha la vista, i continuem per assolir el següent turó.
2 h 52 min. – SERRAT DE L’OLLAR –  1.120 m.
El cim en algun mapa rep el nom de turó de les Termes, hi ha una terme i la vista no és massa bona, però és el cim que, juntament amb el Monner, donen relleu a la carena.
Baixem per l’altra banda, i decantant-nos cap a la dreta tornem a trobar el camí amb MT.
2 h 56 min. --  CAMÍ AMB MARQUES TARONGES – Ara seguim el camí fins que s’acaba la carena i arribem a un descampat molt ample.
3 h 5 min. – SOTA EL PARANY – 1.125 m.
Deixem el camí amb MT que marxa a la dreta i un que marxa a l’esquerra, nosaltres continuem de dret, travessem una pista i després ens decantem cap a l’esquerra, per anar a buscar una casa que veiem a sota nostre.
3 h 15 min. -- L’AGUSTÍ –  1.035 m.
A la casa hi ha un museu, deixem la casa a la dreta i continuem uns metres per la pista, fem una drecera, passem per sobre l’aparcament i arribem a la casa de Bellver. Just a l’arribar a la casa, seguim una pista d’herba que baixa cap a l’esquerra per sota. La pista s’acaba just al costat d’una bassa. Voltem la bassa i seguim unes MG que marxen primer a la dreta, després giren a l’esquerra i sempre de baixada, van a cercar la carena del serrat de les Sapines. Seguim la carena-  MG – passem pel costat del Roc Dret i quan el camí gira a l’esquerra, el deixem i ens enfilem al cim del davant.
3 h 33 min. --  TURÓ DELS CORBS --  960 m.
Tornem al camí on l’hem deixat. El camí voreja el turó dels Corbs per l’esquerra i continuem carenejant, quan la carena comença a caure fortament cap a la vall, el camí  baixa per la dreta. És un camí que fa un tram molt dret, després  es suavitza i marxa cap a l’esquerra, on va a trobar una pista.
4 h 3 min. --  PISTA DE CAN GRAU --  607 m.
Seguim la pista cap a la dreta, travessem una petita riera i pugem un bon tram, passem per sobre can Gil i per sobre can Grau, i més tard pel costat de can Puig, on la pista ja és de quitrà. Trams de terra i trams amb quitrà i sempre de dret, la pista ens porta a sota cal Mestre
4 h 30 min. – CAL MESTRE –  450 m.
MG – marques grogues        /     MT – marques taronges
                                                       PR – marques grogues i blanques