dimecres, 30 de març del 2016

SERRA DE SANT GERVÀS ( Des de la Torre de Tamúrcia pel pas del Portús ) (195)

La serra de Sant Gervàs vista des de Migdia és una fortalesa rocosa entre l’Alta Ribagorça i el Pallars Jussà. Pujarem els seus dos cims més alts i emblemàtics des la localitat de la Torre de Tamúrcia, sembla inexpugnable, però el camí ens amaga una gran sorpresa; el Pas del Portús, estreta i impressionant escletxa que parteix la cinglera i ens permet superar-la en el seu punt més feble.
Recorregut: La Torre de Tamúrcia – Barranc de Miralles – Ermita de Sant Gervàs – Serrat de la Cabanera – Pas del Portús – L’Avedoga d’Adons – Pala del Teller – La Torre de Tamúrcia.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 24 de Març de 2016
*COMARCA: Pallars Jussà – Alta Ribagorça
*DIFICULTAT: Baixa, només cal tenir en compte que hi ha força desnivell i sobtat, hi alguns trams sense camí.
*VELOCITAT MITJANA:  3.2 km/h
*FONTS CONSULTADES:Mapa: ICC Mapa Topogràfic.
*PUNT DE SORTIDA: A l’aparcament, al costat de la carretera que duu a l’Espluga de la Serra, situat a uns 600 metres passada la localitat de la Torre de Tamúrcia. Per anar a la Torre de Tamúrcia, a la carretera N-230 direcció Vall d’Aran, passat el PK103, en una recta, hi ha el trencant.
*OBSERVACIONS: El recorregut és molt clar ja que sempre es veu el lloc on es vol anar, i fins al Port del Portús sempre hi ha alguna marca o altra.

Per pujar els cims de la serra de sant Gervàs, els camins no són massa clars, però es passa pràcticament per tot arreu i sempre es veu el cim, tot i que hi ha molt matolls que s’han de sortejar.

La pujada a la Pala del Teller, un cop a les Planelletes de Castellveire, és millor fer-la anant cap a buscar la cresta i pujar per ella fins al cim, que és per on hem baixat.

La baixada, el tram final del serrat de la Cabanera, tot i que baixem sense camí, és pràcticament igual que per fer els cims, només cal anar buscant els millors llocs per passar, tot i que en algun trams és força dret.

la serra de Sant Gervàs, des de l'aparcament

Sant Gervàs

el camí passa per davant l'ermita i continua en direcció al Barranc de Sant Gervàs

el camí finalment deixa de flanquejar per encarar decidit la cinglera, un tros amunt trobem aquesta turmentada alzina

el Pas del Portús, amb els braços estirats es poden tocar les dues parets d'estret que és

aquest pas es feia servir per la transhumància, on s'aprofitava el pas per contar els caps de bestiar

un cop dalt la serra tenim a la dreta l'Avedoga d'Adons

pujant l'Avedoga d'Adons amb la Pala del Teller de fons

darrers metres de la Pala del Teller

tot i ser més alta (la Pala del Teller) la vista se'n va cap a l'Avedoga d'Adons

de baixada " en fem una de les nostres" i sense camí baixem de dret, avui ha anat bé...

0 h . --  LA TORRE DE TAMÚRCIA – 1.058 m.
Deixem la pista que continua cap a l’Espluga de la Serra i seguim la que baixa a l’esquerra. De seguida deixem a la dreta un camí amb MG ,( pal indicador)  que és per on tornarem. Continuem pista avall. La pista – GR - baixa cap a trobar la riera.
13 min. -  BARRANC DE MIRALLES – 950 m.
Travessem a gual la riera i continuem per la pista. Aquí mateix, a la dreta, hi ha una àrea de picnic amb una font, i a l’esquerra uns grans roures. Continuem pista amunt – GR - fins que aquesta fa un fort gir a l’esquerra. Poc abans, per la dreta, se’ns ha ajuntat el  camí amb les MG..
34 min. --  CAMÍ DRECERA DE L’ERMITA – 1.110 m.
Deixem la pista i seguim el camí que s’enfila de dret pel costat d’un barranc. El camí -MG – GR - puja de valent i, tot decantant-se un xic a l’esquerra, va a trobar un camí de pla que cap a la dreta ens porta a l’ermita emblanquinada del S-XVII de sant Gervàs.
50 min. --  ERMITA DE SANT GERVÀS --  1.260 m.
Sota l’ermita hi ha un roc balmat on fa un racó molt acollidor. Des de sota l’ermita marxem cap a la dreta per un camí força planer. El camí – GR - MG – travessa el barranc de Sant Gervàs, flanqueja un primer contrafort i va a buscar un petit planell, al serrat de la Cabanera, que és el segon contrafort que baixa de la cinglera.
1 h 7 min. – SERRAT DE LA CABANERA – 1.386 m.
Al contrafort hi trobem una gran fita. Aquí s’han acabat les bromes, ara comença a pujar i de valent. El camí – GR - MG- gira a l’esquerra i, més o menys per l’esquenall,  puja molt fort, després es desvia un xic a l’esquerra i puja a un petit replà, on altra vegada pel llom, va a buscar les parets de sota la cinglera.
1 h 31 min. – PARETS SOTA CINGLERA – 1.638 m.
El camí – GR – MG - continua cap a la dreta, força planer, per sota les impressionants parets. Passem un petit tram amb parets per banda, i arribem al punt clau, on a l’esquerra fa un petit racó, al mig d’altes parets, on un xic amagat hi trobem el pas del Portús .
1 h 37 min. --  PAS DEL PORTÚS --  1.664 m.
Som, al que podríem dir-ne la joia de la corona d’avui. És un pas molt estret. Amb els braços obert toques de banda a banda, tindrà una llargada d’uns trenta o quaranta  metres  i una altura impressionant.  Pas que et permet superar la muralla de roca. Travessar el pas és una delícia, un cop passat se surt dalt la serra.
1 h 43 min. –  PORT DEL PORTÚS - SERRA DE SANT GERVÀS – 1.680 m.
Seguim uns pocs metres més el camí que ens portaria al llogarret de l’Adons. Deixem el camí i totes les marques  i marxem cap a la dreta. A partir d’aquí no hi ha un camí massa clar, és qüestió d’anar passant pel mig del boixader, de dret al cim, aquest sí molt clar, que es veu al davant. Anem pujant pels punts que ens semblen més nets fins al primer cim que sobresurt –El Faro d’Avall – continuem carenejant i arribem al vèrtex geodèsic del segon cim més alt de la serra, l’Avedoga d’Adons.
2 h 15 min. --  L’AVEDOGA D’ADONS – 1.830 m.
La vista, tant des d’aquí com del Faro d’Avall, és molt i molt bona, tant sobre la vall que acabem de pujar com cap els Pirineus.
Més o menys pel mateix camí, - de fet es baixa per tot arreu - vorejant els boixos, tornem al camí de l’Adons, que hem deixat sobre el pas del Portús.
2 h 36 min. – PORT DEL PORTÚS - SERRA DE SANT GERVÀS – 1.680 m.
Travessem el camí, just on a terra hi ha una marca feta amb rocs. El camí no és massa clar, però és millor que el que hem baixat, també cal anar vorejant els boixos – fites –. Passem pel costat de la dolina on hi ha l’avenc de 40 metres del Graller del Portús i arribem a uns plans més nets de vegetació, on el camí es segueix millor.
LES PLANELLETES DE CASTELLVEIRE .- Travessem el pla i quan a mitja pala de l’esquerra es veu un pi que sobresurt, pugem de dret amunt, sense un camí clar i vorejant els matolls per una banda o per l’altra. Arribem dalt la carena o cresta, on uns metres a la dreta, hi ha el vèrtex geodèsic del punt més alt de la serra de sant Gervàs, la Pala del Teller.
3 h 10 min. --  PALA DEL TELLER –  1.889 m.
La vista és tan bona com la dels cims de l’altra banda, però des d’aquí  El Faro d’Avall i l’Avedoga d’Adons destaquen de valent.
Per tornar, ho fem per la carena o cresta sobre la cinglera, per on es baixa molt millor. La cresta passa pel sortint que fan el Roc de Sant Gervàs i el de Castellveire, per baixar cap a trobar les Planelletes de Castellveire i el camí de l’Adons, just sobre el pas del Portús.
3 h 28 min. –  PORT DEL PORTÚS - SERRA DE SANT GERVÀS – 1.680 m.
Ara per baixar seguirem un bon tram el mateix camí que hem fet pujant. Passem el pas del Portús i anem cap a la dreta fins a la vertical de la serrat de la Cabanera, per on baixem de dret avall, fins a la fita del segon planell, on el camí marxa a la dreta cap a l’ermita.
3 h 54 min. --  SEGON PLANELL AL SERRAT DE LA CABANERA – 1.386 m.
Aquí el més fàcil, més net i més normal, és anar cap a l’ermita i baixar pel camí que hem pujat. Nosaltres deixem el camí i continuem de dret per la carena avall, seguim baixant molt de dret, sense camí, però es va passant, arribem a un altre petit planell, on deixem la carena i baixem un xic cap a la dreta, sempre buscant els millors passos i tenint clar que és molt dret i amb molta pedra solta, arribem a baix del serrat on fa uns plans plens de romaní, entre dos barrancs, continuem baixant, pel costat del barranc de la dreta on trobem el camí amb MG. Seguim el camí – MG - de dret avall que ens porta a trobar la riera.
4 h 30 min. --  BARRANC DE MIRALLES – 950 m.
Som al costat de l’àrea de picnic però a l’altra banda d’on hem passat pujant. Travessem el barranc i ens enfilem per l’altra banda, – MG - el camí primer fa una forta pujada i, després molt més planer, va marxant cap a la dreta i ens porta a la pista de la sortida, just a sota mateix d’on tenim el cotxe.
4 h 50 min. --  LA TORRE DE TAMÚRCIA – 1.058 m.