dimecres, 17 d’abril del 2013

PUIG D'OU I TALLÓ ( Per la vall del Bac ) (71)

Des de la vall del Bac segurament és el lloc més bonic per pujar als cims d'Ou i Talló. A més de baixada seguirem un camí que no té desperdicis. És un camí realment fabulós, i a més passarem per dues ermites realment interessants.
El recorregut és el següent: Hostal de la vall del Bac – Sant Miquel de la Torre – Serrat d'en Guilla - Coll de Triadú – Sant Andreu de Porreres – Puig Ou – Talló – Coll Joell – Clot de Llonganya – Cal Ferrer – Hostal de la vall del Bac. Un recorregut fantàstic.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 13 d'Abril de 2013
*COMARCA: Garrotxa
*DIFICULTAT: Mitjana, degut a que alguns del camins a seguir no són massa clars, sobretot el que baixa del coll del Faig fins a Coll Joell, i l'últim tram, que és molt curt, de sobre cal Ferrer.
*FONTS CONSULTADES:Mapa: Alta Garrotxa E-25 de l'editorial Alpina 1:25.000
*PUNT DE SORTIDA: Hostal de la vall del Bac. S'hi pot anar per Sant Pau de Segúries o per Castellfollit de la Roca. És a la pista asfaltada que ajunta els dos pobles, passant per la vall de Carreres i la del Bac.
*OBSERVACIONS: És un recorregut, en el qual hi ha de tot: ermites, roures monumentals, un faig fora de sèrie i per acabar el camí que baixa pel clot de Llonganya que s'ha de veure!, tot i que en la majoria de mapes aquest camí no hi és.
El PR que seguim des de la sortida fins a la carena de sobre la Coma és molt mal marcat, mig esborrat i costa de veure, però hi és.
Si no volem tenir l'últim problema sobre la casa del Ferrer, el millor és quan s'arriba al cobert seguir la pista cap a sant Miquel de la Torre.
Sant Andreu de Porreres
 darrer tram de carena  al Puig d'Ou
la creu a dia d'avui amb una l'estalada, just un xic abans del cim
imatge del Puig d'Ou tot pujant el Talló
descomunal faig entre el Talló i el coll del Faig

el Montmajor omnipresent en la baixada

TRACK I MAPA:CLICA AQUÍ

.-  0 h.  --  HOSTAL DE LA VALL DEL BAC   --  578 m.
  Seguim la pista que marxa per la part de dalt de l'hostal, de dret a la casa de cal Ferrer. A la casa marxem per l'esquerra, travessem el riu a gual i – PR - continuem per la pista, per la qual de seguida passem una porta arribem al casal on hi ha l'ermita de Sant Miquel de la Torre.
   .-  11 min.  --  SANT MIQUEL DE LA TORRE   --  623 m.
  Aquí marxem per sota el cementiri, de pla. Passem uns prats i anem cap a la dreta a travessar primer el torrent de Balost, des d'on continuem planer cap a travessar el torrent de la Garfera. -PR - El camí continua per l'altra banda i sembla que tornem cap a l'hostal, d'on hem sortit. Aquest camí ens porta a trobar un camí que puja per la carena.
  .-  30 min.   --  SERRAT D'EN GUILLA
  Seguim la carena cap a la dreta i amunt. El camí puja sempre per la carena. – PR – (Carena que passa uns metres per sobre el camí pel que veníem). Carenejant i sempre pel camí més fresat, arribem a un cobert o refugi per animals que sembla una casa. Aquí continuem per una pista que ens porta a coll de Triadú.
  .-  57 min.   --  COLL DE TRIADÚ   --  883 m.
  Al coll seguim la pista cap a l'esquerra i avall, per anar de – PR - dret a l'ermita i a la casa que es veuen a sota.
  .-  1 h 1 min.   --  SANT ANDREU DE PORRERES   --  843 m.
  L'ermita que és romànica, té un absis amb contraforts i un campanar que més aviat sembla una torre de defensa. Continuem per la dreta de l'ermita tal com hi hem arribat, seguint un camí que marxa de pla cap a buscar el rec on, hem de baixar un xic per travessar-lo. El camí continua a l'altra banda. Passa pel costat d'un abeurador i aleshores – PR - hi ha un petit tram un xic brut, després sense ser res de l'altre món continua planejant, cap a trobar un caire o carena que baixa cap a la vall. La carena és just davant de Sant Andreu de Porreres però a l'altra banda de la petita vall que fa el torrent. En el camí, que segueix la raconada que acabem de fer, hi ha uns quants roures immensos.
Fins aquí hem seguit un PR amb unes marques molt velles i molt esborradisses.
  .-  1 h 27 min.   --  CARENA SOBRE LA COMA  --  860 m.
  Aquí deixem el camí i les marques del PR i pugem per la carena de la dreta. Pugem sempre carena amunt, sense un camí massa clar al començament és herba i bosc, després hi ha un tram de rocs i boixos. La carena, per la qual es puja força bé tot i essent molt dreta, l'anem seguint fins que arribem a un pla on hi ha molts boixos que sembla que ens barrin el pas. Aquí cal anar cap a la dreta, de pla, fins a trobar el caire, per on seguirem amunt cap a l'esquerra. Passem una petita cresta de rocs, on cal posar les mans i, després ja més suaument, amb herba, arribem al cim del puig Ou.
  .-  2 h 15 min.  --  PUIG D'OU   --  1.300 m.
  El cim que té una bona vista, a l'arribar hi ha una creu i uns metres més enllà un vèrtex geodèsic. Continuem per la banda contrària a la dreta del vèrtex, seguint el tall que fa sobre la vall del Bac i que ens porta a coll Salgà. des d'aquí continuem per la dreta, baixant pel mig del sot, un petit tram, després marxem a l'esquerra, travessem un camí i continuem cap a trobar una pista en un petit coll.
  .-  2 h 30 min.  --  CAMP DE DALT   --  1.123 m.
  Aquí, seguirem la pista que marxa de dret travessant una porta -PR – i, sempre per la pista principal, anirem a trobar el coll de Resclusany, on a l'esquerra hi baixa una paret de pedra.
  .-  2 h 40 min.  --   COLLADA DE RESCLUSANY  --  1.133 m.
Aquí deixem la pista i el PR, per enfilar-nos en diagonal cap a la dreta, a buscar les Colladiques. Un cop a la carena, la seguim fin al cim. En l'últim tram hi ha força boixos.
  .-  3 h 2 min.  --    TALLÓ   --  1.277 m.
  El cim és un punt envoltat de boixos. Continuem seguint l'aresta que cau sobre la vall del Bac. De seguida arribem a un faig monumental. Aquí deixem el camí i continuem baixant pel caire, sense un camí massa clar, buscant el millor pas per baixar, al proper i marcat, coll del Faig. Del coll marxem cap a la dreta sense travessar el rec. Ara el camí, tot i que es segueix, continua no sent massa clar i és el tros més brut de tot el recorregut. És un camí que marxa flanquejant el Talló, força de pla. Aquest camí, el seguim fins que surt del bosc, i a sota hi ha un coll verdós, amb una tanca de ferro que puja, aleshores seguim un camí que esbiaixa cap a sota i que ens portarà al coll, al costat de la tanca. Al coll hi trobem la pista que puja de sant Andreu de Porreres.
  .-  3 h 32 min.  --    COLL JOELL   --  1.060 m.
  Seguirem la pista cap a l'esquerra. La pista fa una petita baixada i en el segon rec que trobem, la deixarem.
  .-  3 h 36 min.  --    TRENCANT CLOT DE LLONGANYA   --  1.039 m.
  Deixem la pista i seguim un camí que baixa per la dreta, pel costat del rec que no travessa mai. Uns metres avall s'aparta cap a la dreta i, comença l'espectacle!. És un camí que passa per una lleixa molt estreta, penjada a mitja cinglera, sort que les alzines no et deixem veure massa bé el tall que tens a sota, a l'esquerra. El camí fa un bon tram penjant, després troba una careneta – fites – per la que baixa de valent, cap a trobar una altra lleixa, també penjada que ressegueix cap a la dreta, i finalment gira cap a la dreta per apartar-se del penjat que feia la lleixa. Aquí, de seguida comença a baixar seguint la carena, fins arribar a un altre cobert que sembla una casa.
   .-  4 h 5 min. ´--    COBERT
  Aquí per la dreta hi arriba una pista que baixa cap a sant Miquel de la Torre i segurament és la millor opció. Nosaltres continuem carena avall, seguint - fites - un camí que cada cop és més perdedor. El camí ens porta sobre la casa del cal Ferrer. Aquí no es veu massa clar per on baixar, tot i que és un tram molt curt. Nosaltres marxem cap a la dreta, baixant pel mig del bosc. A tocar la casa, trobem un filat, i quan podem el travessem i arribem davant la casa de Cal Ferrer. Aquest últim tram sobre la casa, crec que seria millor anar a buscar la casa per l'esquerra, però no ho tinc clar.
   .-  4 h 20 min.  --    CAL FERRER  --  570 m.
   Sota la casa hi ha una font, dintre unes voltes. Travessem el riu i per la mateixa pista de la sortida tornem al cotxe que és aquí mateix.
   .-  4 h 23 min.  --    HOSTAL DE LA VALL DEL BAC  --  578 m.
               --------------------------------------------------------------------------------
                                      PR – marques grogues i blanques

1. Bona excursió. Vam estar fa 15 dies a aquests dos cims de l'Alta Garrotxa, però vam començar el recorregut des de la carretera entre Oix i Beget. Encara tinc pendent fer l'entrada al bloc. No, si al final algun dia coincidirem en aquests mons de déu.

2. Segur que algn dia ens trobem, demà estavem parlan d'anar a Beget a fer el Comanegra i el Pic de les Bruixes....... i ja he vist que hi has passat....

3. hola felicitats per la resenya i el diseny de l'excursió es completament inóspita i fora de rutes comercials pasant per paratges i senders dels que ens agradan als que volem descubrir llocs per els que no s'hi troba a gaira multitud i sentin-se en plena natura, no els falconers, que arriben amb 4x4 fins el collet i fan just els 100 metres finals per dir que han estat alli

4. La majoria de vegades no trobem a ningú i d'altres ens fiquem en un embolic, però quan l'excursió surt és sensacional, ja gaudim buscant els camins a casa i posteriorment posant-ho en pràctica, gairebé cada setmana intentem fer si no tota l'excursió si un tram nou, ara caldrà gent que li agradi un xic l'aventura per seguir-nos....

Salut gràcies i fins una altre

5. Ahir vaig seguir la ressenya i certament es una ruta força original i entretinguda. Es nota que no hi passa ningú, l'ascens al Puig d'Ou cobert de falgueres que ho tapen tot, i el descens del Talló tapat per branques i esbarzers. Sort del track, si ni encara estic allí perdut. Amb la calor es va fer molt pesat. Recomanable si es busca una mica de sal i pebre.