diumenge, 3 de novembre del 2013

SANT AMAND - SALTOR ( Des de Campdevànol ) (94)

Avui anirem a Sant Amand, cim al que fa molt de temps que no pugem. Volem fer una ruta seguint diferents camins pels quals molts d'ells ja hi havíem pujat, però que ens han sorprèS molt doncs, alguns estan en un estat força dolent, mentres que d'altres estan impecables. Això ens obliga a fer alguna marrada que es pot evitar.
  La ruta ha estat: Molinou – Font dels Capellans – Collet de les Tres Termes - Collet del Grau – Sant Julià de Saltor – Sant Amand – Pla de Pena – Pla de Palanques – Collet de Corones – Casa de Corones – El Cargol – Sant Grau – Molinou.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 2 de Novembre de 2013
*COMARCA: Ripollès
*DIFICULTAT: Baixa, si no se surt dels camins clars. Hi ha el tram que va de faig gros a la collada de Corones que és molt brut. El millor és desfer el camí de pujada fins a Saltor i allí pujar el coll per la pista.
*FONTS CONSULTADES:Mapa: Taga – Sant Amand E-25 de l'editorial Alpina 1:25.000
*PUNT DE SORTIDA: Colònia Molinou, a la carretera de Puigcerdà a la sortida del poble de Campdevànol.
*OBSERVACIONS: És una excursió molt bonica que es pot fer de diferents maneres. Tal com l'hem feta nosaltres, no la recomanaria, més que res és pels trams bruts, tot i que hi ha camí, però aquests trams es poden evitar.

Collet de les Tres Termes

un cop passat el Collet del Grau, trobem el grau, un conjunt d'esses que ens permeten superar el pas

la Roca Dreta, en ple clot encara, però molt a la vora de Saltor

la casa de Saltor

el veïnat de Saltor amb la collada de Corones de fons

el Faig Gros, molt atrotinat a dia d'avui

la creu de Sant Amand, uns metres al sud del  cim

des de la creu es pot veure mig Catalunya
de baixada trobem aquesta impressionant vista en direcció a Montgrony, nosaltres però en destacaríem la marcada Collada de Grats en primer terme

la casa de Corones, magnifica masia avui però arruïnada

un tros enllà de la casa trobem el Cargol, pas obligat si volem baixar el Cingle de Corones

Sant Grau, enlairat dalt un turó on hi cap just l'ermita

.-  0 h.   --  MOLINOU  --     750 m.
  Marxem seguint la pista que ressegueix el riu amunt. A la pista, que és molt bona, - GR - hi ha una cadena i un cartell indicador de l'itinerari – MG - de natura de Saltor. La pista, molt planera, de seguida deixa un trencant a la dreta i després un a l'esquerra, - que és per on tornarem - per continuar per una pista, no tan bona, que segueix el riu amunt, fins que el GR travessa el riu.
  .-  10 min.  --    FONTETES DE SANT GRAU  --    780 m.
  Travessem el riu i continuem per un prat a la dreta. De seguida deixarem el GR - MG - que marxa per la vall de l'esquerra. Nosaltres continuem per una pista seguint riu amunt, al que baixem a trobar un parell de cops. El segon cop el riu es bifurca i la pista el travessa.
  .-  22 min.  --    FONT DELS CAPELLANS  --    809 m.
  Nosaltres deixem la pista més bona i seguim el riu. Travessem el que baixa per l'esquerra i comencem a enfilar-nos pel seu costat. Pugem per un camí molt ample, que sempre va amb el riu a sota a l'esquerra. Molt amunt trobem un camí de través.
  .-  47 min.   --  CAMÍ TRANSVERSAL   --  986 m.
  Ara seria millor anar cap a l'esquerra, on no massa lluny tornaríem a enllaçar amb les MG. Nosaltres continuem cap a la dreta uns pocs metres, fins que el camí trenca l'aresta. Aleshores deixem dues pistes per pujar per un corriol, o pel que és el mateix; l'aresta, cap a buscar la carena.
  .-  55 min.  --    COLLET DE LES TRES TERMES   --  1.084 m.
  La nostra intenció era seguir per la carena de l'esquerra, però no veiem clar com passar-hi. Així que decidim vorejar per l'esquerra el cim del davant. Per fer-ho, desfem uns pocs metres el camí i seguim un corriol que baixant és a la dreta.     Al començament no és massa clar però després es torna un bon camí. Camí que sempre de baixada, ens porta a travessar una raconada i a enllaçar amb el camí del Grau, per on pugen les MG. ( Aquest camí l'enllacem uns metres més amunt que s'hi haguéssim vingut pel camí transversal ).
  .-  1 h 11 min.  --     CAMÍ DEL GRAU  --    1.007 m.
  Seguim el camí a la dreta i amunt – MG - i sense més daltabaixos arribem dalt el collet on a la dreta, hi ha un bon mirador.
  .-  1 h 25 min.  --     COLLET DEL GRAU  --   1.171 m.
  Fins aquí si es vols es pot arribar seguint l'itinerari de Saltor amb MG. Continuem cap a l'esquerra, per un camí molt fresat que puja el pas del Grau, pas penjat a la roca força espectacular. El camí deixa la cinglera i entra en una bonica fageda, per després baixar cap a buscar el torrent, al punt on hi ha una impressionant roca inclinada.
  .-  1 h 44 min.  --     ROCA DRETA
  Ara, el camí segueix rec amunt, surt en un camí millor i arriba per sota a Sant Julià de Saltor.
  .-  1 h 50 min.   --  SANT JULIÀ DE SALTOR  --    1.362 m.
  Saltor és una petita ermita i un parell de cases que hi ha en una clariana a la raconada. Sobre l'ermita seguim una pista a la dreta que al coll gira cap a l'esquerra. Quan torna a girar a l'esquerra, la deixem, per seguir un corriol a la dreta. – fites i MV – El corriol marxa amb lleugera pujada molt cap a la dreta. Trobem un camí que també seguim a la dreta. Finalment gira a l'esquerra i s'enfila a un collet on hi ha uns abeuradors i uns metres a sobre a l'esquerra el tronc mig mort d'un faig immens.
  .-  2 h 17 min.  --      FAIG GROS  --     1.597 m.
  Ara el camí puja de dret – MV - cap a la Garganta. Un pas per una canal que et permet pujar els rocs del davant. Un cop a dalt, continua pujant. Deixa a l'esquerra la font del Pi i arriba a un petit pla o hi ha més d'un camí. Marxem pel camí de més a la dreta i de seguida es bifurca, seguim el de l'esquerra que puja de dret cap a darrera la gran creu de Sant Amand.
  .-  2 h 45 min.   --  CREU DE SANT AMAND  --   1.837 m.
  La creu, tot i que no és el punt més alt, si que és el més ben situat. Per alguna cosa està considerat el mirador del Ripollès.
  El camí, continua per darrera la creu cap a la carena -MV - que seguim a l'esquerra. Passem pel punt més alt ( sense vista ) i continuem carenejant de baixada fins al Pla de Pena, on el camí més clar sembla que marxi cap a la dreta.
  Aquí cal estar atents, ja que nosaltres hem de seguir un corriol, no massa clar, que s'agafa al començament del pla, a l'esquerra, just a tocar la cinglera. El camí, que és més brut del que contàvem, es segueix relativament bé i ens porta al pla, sobre la font del Pi.
  .-  3 h.   --  FONT DEL PI   --  1.730 m.
  Ara seguirem un tram el mateix camí que de pujada. El camí ens permet baixar la Garganta i arribar al collet on hi ha el Faig Gros.
  .-  3 h 10 min.  --     FAIG GROS  --     1.597 m.
  Aquí si que el millor seria seguir el marcat camí pel que hem pujat fins a Saltor. Nosaltres marxem de pla, cap a la dreta, seguint un bon corriol que de fet ja havíem fet altres vegades. El corriol hi ha trams que els boixos el tapen, però es segueix fins al pla de Trave. Després baixa un xic i, tot i que és més difuminat, es segueix fins a un petit coll; el Pla de Palanques. Aquí si que pràcticament es perd. Baixem cap a l'esquerra anant a buscar un petit sortint, des d'on, tot i que el terra es veu que és camí, s'embruta molt. Baixem força malament fins al coll de sobre Saltor.
  .-  3 h 40 min.  --     COLLET DE CORONES  --   1.344 m.
  Aquí tornem a trobar les MG de l'itinerari de Saltor que seguirem fins al cotxe, exceptuant alguna drecera que farem. Marxem amb lleugera pujada cap a l'esquerra, seguint el filat que ens portarà a una pista, que també, cap a l'esquerra, voreja el turó de Corones. Un cop darrera el turó trobem uns prats verds que la pista voreja. Nosaltres tallem de dret a retrobar la pista força més avall. Pista que seguim a l'esquerra i ens porta davant la casa en ruïnes de Corones.
  .-  4 h 14 min.   --  CORONES  --       1.250 m.
  Continuem per la pista fins a un repetidor. Al repetidor deixem la pista i marxem a l'esquerra -´MG – GR - fins a sobre la cinglera que resseguim cap a la dreta. Seguim per sobre un bon tros, fins que trobem un pas, on hi ha un indicador.
  .-  4 h 21 min.  --     EL CARGOL  --     1.200 m.
  El Cargol, és un pas amb escales fetes a la roca que et permet baixar la cinglera. Un cop a sota un camí molt ben traçat, va baixant pel mig de la roureda. – MG – GR - Molt avall es bifurca, cal seguir el de la dreta que et baixa al marcat coll de Quatre camins
  .-  4 h 35 min.   --  QUATRE CAMINS   -- 1.025 m.
  Seguim la pista a l'esquerra i avall. Voregem per – MG - sota la pedrera i arribem a un altre coll.
  .-  4 h 47 min.   --  COLLET DE SANT GRAU  --   899 m.
  Deixem la pista i enfilem cap a l'esquerra on hi ha una taula. - MG - Continuem pel camí que marxa a l'esquerra de la carena i que més tard hi torna per puja a l'ermita de Sant Grau.
  .-  4 h 54 min.   --  SANT GRAU  --    960 m.
  Sant Grau és una petita ermita situada sobre un turó. Tal com hi arribem, marxem pel costat de les parets de la – MG – dreta. El camí, molt fresat, ens baixa cap a trobar una pista que va a una casa. Seguim la pista en direcció al riu, travessem el riu, i continuem cap a la dreta. De seguida arribem a la carretera, just on tenim el cotxe.
  .-  5 h. 15 min.  --     MOLINOU   --  750 m.