dimecres, 19 de febrer del 2014

PIC DE LA CREUETA ( Des de Toses pels Clots de la Socarrada i del Roc del Corb ) (106)

Fa molts dies que no anem a la neu, és un any que la neu és molt ventada i les carenes són netes només hi ha neu als clot, canals i recs, que són els punts on el vent l'ha portada.
Volem pujar el pic de la Creueta des de Toses i ho volem fer trepitjant neu, així que hem buscar la solució; pujarem pel Clot de la Socarrada, en el qual hi trobem una neu en molt bon estat. La baixada la farem pel Clot del Roc del Corb, aquest és més arbrat i amb molta més neu, en fi el que volíem fer era trepitjar neu i el cert és que n'hem trepitjada!.
  El recorregut ha estat: Toses – Pas del Vell – Clot de la Socarrada – Pic de la Creueta – Clot del Roc del Corb – Pas del Vell – Toses.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 15 de Febrer de 2014
*COMARCA: Ripollès
*TEMPS TOTAL AMB PARADES INCLOSES : 4 h.
*DIFICULTAT: Baixa, només es complica un xic a la canal de baixada que hi ha força boixos i mates al mig, així com dues parets que cal sortejar. Sempre hem de tenir en compte que amb la neu pot canviar molt d'un dia a un altre.
*FONTS CONSULTADES:Mapa: Montgrony - Fonts del Llobregat E-25 de l'editorial Alpina 1:25.000
*PUNT DE SORTIDA: Estació de Toses, al costat de la carretera.
*OBSERVACIONS: El recorregut que hem fet és simplement seguir dos clots i sempre ho hem fet pel seu bruc. Són dos clots completament diferents, el primer, el de pujada, és net d'arbres i mates, avui amb una neu molt bona. El de baixada, en la seva majoria, és ple de mates i arbres, amb molta neu i molt tova, sort que l'hem fet de baixada. La carena completament ventada, amb petites clapes de neu.

som al Clot de la Socarrada (Toses), es tracta d'una canal força llarga però fàcil

el pendent és molt assequible no crec que es superi mai el  40%

cap al final de la canal, la neu molt ventada als darrers dies ja no n'hi ha, just al mig del clot queda un pa de gel que es fon i es torna a glaçar

anem a treure el cap a un turó (sense nom al mapa) que queda just a sobre del torrent del Pla de Rus, estem buscant un clot ple de neu per baixar

el sol just a sobre de la Creueta, la manca de neu contrasta amb el clot de baixada.....

em sembla que tota la neu de la zona és en aquest clot, (sense nom als mapes), queda just a sota la Creueta i com que passem a tocar de la Roca del Corb, l'hem batejat am el nom del Clot de la Roca del Corb

també de pendent moderat i amb molta neu, però amb més arbres al mig,  i  cap al final es més brut, hi ha boixos

la darrera imatge és per aquests pollancres al Pas del Vell

.-  0 h. --      TOSES  --     1.410 m.
  Sortim seguint la carretera, quan aquesta s'enfila per travessar la via del tren, continuem recta i seguim el carrer “Camí Collada” que s'enfila un xic i s'acaba, aleshores continua un camí que passa per sobre l'entrada del túnel de Toses i, resseguint el riu a una certa altura, ens porta a trobar un tros amunt el riu i la carretera.
  .-  13 min.  --    PAS DEL VELL  --     1.475 m.
  Travessem primer el riu i després la carretera per sota el pont i ens enfilem a l'esquerra, on hi ha una pista. Seguim la pista pel costat del torrent del Pla de Rus amunt, quan la pista gira, continuem uns metres pel costat del torrent, fins que aquest gira a la dreta, aleshores seguirem el clot de l'esquerra ( Pel torrent i tornarem ).
  El clot que puja suaument, no hi ha camí i de seguida comencem a trobar força mates que ens cal anar trampejant. - Aquí ja trobem neu. - Anem pujant pel clot uns metres a la dreta o a l'esquerra fins que els clot gira en rodó a la dreta i encara la muntanya.
  .-  30 min.  --   COMENÇAMENT DE LA CANAL  --    1.595 m.
  Aquí comencem la canal o Clot de la Socarrada, que ens ha de permetre pujar els 400 m., de desnivell que tenim al davant.
  És una canal força dreta, al començament amb força rocs, tot i que la majoria són coberts de neu. De llocs on sigui complicat de pujar no n'hi ha cap. La neu està en molt bon estat i ens permet pujar sempre pel mig del clot fins dalt la carena.
  .-  1 h 30 min.  --    CARENA DE LA CREUETA --   1.999 m.
  Sortim a la carena, entre el cim de la Pleta Roja, a l'esquerra i el de la Creueta a la dreta. Un cop a la carena si volguéssim baixar per la canal del Clot del Roc del Corb sense pujar la Creueta, només hauríem de seguir de pla cap a la dreta i de seguida trobaríem l'entrada.
  Nosaltres volem pujar a la Creueta. - La carena està molt ventada i pràcticament no hi ha neu, inclús ens traiem els grampons -. Seguim l'ampla carena a la dreta, i sense complicacions arribem al cim de la Creueta.
  .-  1 h 45 min.   --  CIM DE LA CREUETA  --    2.066 m.
  Al cim hi ha un vèrtex geodèsic, i molt bona vista, però avui no podem encantar-nos massa ja que fa molt de vent.
  Continuem per la carena, però en lloc de girar cap a l'esquerra com fa la carena, marxem lleugerament a la dreta, per on baixem a un petit coll, per després, pràcticament de pla, anar a pujar un petit sortint o contrafort que hi ha sobre el Clot de la Fou.
 .-  1 h 55 min.   --  PETIT CIM  --     2.021 m.
  Ara reculem però sense pujar el cim de la Creueta. Flanquegem per la banda de Toses, tan de pla com podem, i anem a trobar l'entrada d'una altra canal o clot, que fa molt bona cara i que des d'aquí dalt és molt marcat.
  .-  2 h 5 min.  --    CLOT DEL ROC DEL CORB   --  1.980 m.
  No ens hi pensem més i entrem al clot. Al començament és dret i net, tot i que en aquest hi ha molta més neu i més tova.
  És una canal que conforme anem baixant hi ha més arbres al mig, fins al punt que són força espessos. Es baixa bé, però cal anar sortejant els arbres i com més avall més brut, ja que a més dels pins hi ha boixos.
  Un cop passat el roc del Corb que s'alça imponent a la dreta, la canal encara s'embruta més, tot i que es va baixant, quan falta poc pel final fa un parell de saltants.
  Al primer anem cap a la dreta i de seguida tornem dintre el clot, al segon és on hi ha una pedrera que ha tallat el clot. Anem uns metres a l'esquerra i agafem una lleixa que cap a la dreta travessa la parets i ens permet baixar a baix a la pedrera on ja trobem el torrent que baixa del Pla de Rus.
  Cal tenir clar que si es vol seguir la canal de pujada, aquesta comença al mig de la pedrera.
  .-  2 h 50 min.  --    TORRENT DEL PLA DE RUS   --  1.515 m.
  Seguim pel costat del torrent avall. De seguida arribem al punt on l'hem deixat per pujar i a la pista que ens porta a la carretera, que travessem per sota el pont.
  .-  3 h 2 min.  --    PAS DEL VELL  --     1.475 m.
  A l'altra banda, travessem el riu i pugem a buscar el camí, que seguirem cap a la dreta paral·lels al riu, passem per sobre la boca del túnel del tren i arribem a l'estació de Toses, on tenim el cotxe.
  .-  3 h 15 min.  --     TOSES  --     1.410 m.