dimarts, 15 d’abril del 2014

RIERA DE GUALBA ( Des de Santa Fe del Montseny ) (113)

Hi ha una part del Montseny que tenim força oblidada, és el Montseny que baixa de Santa Fe cap al pla. Avui no pujarem cap cim tot i que passarem dels mil metres de desnivell, però si que ens endinsarem en uns paratges de faules, dones d'aigua i bruixes.
Seguirem la riera de Gualba, baixant sempre pel seu marge dret i pujant pel seu marge esquerre, passarem per sota un munt de salts d'aigua i gorgs, i com no, visitarem un parell d'arbres monumentals, un suro i un avellaner.
El recorregut d'avui ha estat el següent: Santa Fe del Montseny – Pantà de Santa Fe – Gorg de la Goja - Gorg Negre – Salt de la Corbera – Font de Baladrell - Santa Fe.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 12 d'Abril de 2014
*COMARCA: Vallés Oriental
*DISTÀNCIA: 17 km
*DIFICULTAT: Mitjana, hi ha algun corriol que tot i seguir-se bé, cal estar atent, sobretot si és moll.
*FONTS CONSULTADES:Mapa: Montseny E-25 de l'editorial Alpina 1:25.000
*PUNT DE SORTIDA: Can Casades, al costat de la carretera o a l'aparcament del costat, davant mateix de l'ermita i l'hotel de Santa Fe.
*OBSERVACIONS: És una excursió fabulosa, on veurem un munt de salts d'aigua, així com els gorgs que formen. Avui la riera portava molta aigua i suposem que això la fa molt més espectacular.
Hi ha dos trams de camí que si és moll, poden ser complicats, el tram des de coll Sesfigueres fins a la central nº3, ja que és molt dret i es pot relliscar, i el segon, el que va de la pista del Suro Gros a la central nº2, on hi ha força roca i és fàcil que estigui molla.
Al Gorg Negre, no és fàcil anar-hi per enlloc, però és un lloc preciós, com solen ser en la seva majoria tots els gorg negres.
El salt de la Corbera ens ha sorprès agradablement ja que no teníem fotos i en moltes ressenyes el situen uns metres per sota, on hi ha els tubs que travessem per sobre. Quan hi ets al davant, no té color!!. Llàstima que el camí per anar-hi no es gens clar per cap de les bandes.
Tant l'avellaner del Baladrell com el Suro Gros es mereixem una visita; l'avellaner, perquè costa creure que sigui un avellaner per les dimensions i el Suro Gros perquè a més de ser molt gran està sobre un pedestal de roca.
Per aquesta excursió les fotos estan agrupades per conjunts, el motiu és que hi ha fotos de dos dissabtes diferents, per fer una excursió complerta a la Riera de Gualba amb un dissabte no n'hi ha hagut prou.

ELS ARBRES:

l'avellaner de la font del Baladrell

les sequoies de can Casades, tot i que aquest arbre no és originari de casa nostra, les seves dimensions són notables

el Suro Gros, en un contrallum

el Suro Gros és una enorme alzina surera, que descansa sobre una roca, i que fins i tot l'arrel es confon amb la pedra

ACTIVITAT HUMANA:
la modesta ermita de Santa Fe del Montseny

les mines sobre la riera de Gualba, conegudes amb el nom de "l'Americano"
la central nº2

la central nº 3

ELS SALTS D'AIGUA:
aquest salt resta just a sota la central nº 3, li manca un xic d'aigua, aquesta marxa per un canal a sobre el salt mateix

el salt de la Goja

la resclosa, aquest salt queda just a sota la creu gran
el Gorg Negre, força encaixonat
aquest salt és just a l'inici del petit embassament de la central nº2
els tubs que menen a la central nº 2 creuen la riera per sobre aquest salt, hi ha gent que l'anomena Salt de la Corbera
nosaltres creiem que el Salt de la Corbera és aquest, sens dubte el millor salt dels que hem vist avui.
LES CREUS:
la creu grossa és sobre una estreta roca, al peu hi ha un pessebre

en Jaume tot pujant a la creu petita

des d'una creu es veu l'altra
la creu petita, a sota es pot apreciar el Gorg Negre

.-  0 h.   --  SANTA FE DEL MONTSENY  --   1.140 m.
  Seguim la pista que va cap a l'ermita i el restaurant de Santa Fe, on agafem - MBL- una pista a la dreta que, primer de pla i després de baixada, ens porta al pantà de Santa Fe.
  .-  10 min.  --    PANTÀ DE SANTA FE  --    1.088 m.
  Continuem rectes cap a sota la presa, per una pista que va baixant pel costat de la riera. De seguida travessem una riera a la dreta i passem pel coll Sesgargantes. La pista va baixant, fent moltes esses, més o menys paral·lela a la riera, passant trams d'alzines, castanyers, roures i de faig. Sempre seguim la pista més bona. Força avall trobem una bifurcació molt marcada.
  .-  40 min.   --  TRENCANT DE CORBERA  --   807 m.
  Aquí les dues pistes es veuen bones, seguim la de la dreta. La pista fa una raconada i travessa una altra riera amb molta aigua, va a trobar uns tubs d'aigua i baixa molt recta i de dret un bon tram pel seu costat, després marxa un xic a la dreta, fa una llaçada i arriba a una casa, al costat de la riera.
  .-  51 min.  --    CENTRAL Nº 2  --     660 m.
  Just a la casa agafem un camí a la dreta per on marxa una línia elèctrica de fusta. Amb un parell de minuts, al costat d'un pal, a l'esquerra, hi ha un corriol. Seguim el corriol, passem per les ruïnes del polvorí (*), continuem per la carena i arribem al sortint on hi ha la Creu Grossa.
  (*)Just passada les ruïnes de la última construcció del polvorí, a la dreta, hi ha un camí que baixa a trobar la riera, uns metres a sota del Gorg Negre, per on es pot escurçar considerablement l'excursió.
  .-  57 min.   --  CREU GRAN  --     620 m.
  Som a la Creu Gran. Creu sobre una agulla de roca amb caiguda lliure sobre la riera, a l'altra banda de la qual hi ha la Creu Petita. Les dues creus foren posades com a protecció contra les bruixes.
  Tornem al camí de la línia elèctrica, que seguim cap a l'esquerra i que, primer de pla i després de baixada, pel costat dels tubs ens porta al coll Sesfigueres.
  .-  1 h 7 min.  --    COLL SESFIGUERES  --    599 m.
  Al coll hi arriba una pista. Nosaltres marxem per un corriol que hi ha a la dreta, al costat d'una barana amb un tub vermell. El corriol ben fresat comença a baixar, trobem de seguida una bifurcació, seguim a l'esquerra, travessem la pista que baixa del coll i continuem per sota els tubs on uns metres més avall deixem un corriol a l'esquerra(*), continuem baixant i arribem a una roca llisa on el camí es bifurca.
  (*) El corriol que hem deixat a l'esquerra, baixa a la riera i per l'altra banda puja a trobar la pista del Suro Gros, però tot i que és en tots els mapes, és força brut i de mal seguir.
  .-  1 h 18 min.  --    BIFURCACIÓ   --  473 m.
  Seguirem el camí de l'esquerra. – fites – El camí, baixa pel mig del bosc molt de dret, passa pel costat d'una antena parabòlica i arriba a una pista, just on hi ha una cadena.
  .-  1 h 30 min.   --  PISTA CENTRAL  Nº3
  Seguim la pista a l'esquerra i arribem a la central nº3, aquí travessem un petit canal, i la riera i anem a sota a veure el primer salt del dia.
  .-  1 h 34 min.  --    SALT SOTA LA CENTRAL Nº3  --   300 m.
  Som al punt més baix del recorregut. El salt no és gran cosa però ja que som tan aprop l'anem a veure.   Continuem amunt per un camí molt fresat amb MBL, un tros amunt es bifurca, a la dreta va directe al mirador. Nosaltres continuem de pla vorejant unes barres, - aquí hi ha un cartell tapat – el camí molt clar i bo ens porta a sota els Salts de Gualba, on hi ha el Gorg de la Goja.
  .-  1 h 43 min.   --  GORG DE LA GOJA   --  343 m.
  Som sota el segon del conjunt de tres salts que forma els salts de Gualba, tot i que el de sobre de tot des d'aquí no es veu, però aquest si, i avui que baixa força aigua és espectacular.
  Desfem un petit tram fins passada la raconada, on deixem el camí planer i ens enfilem per unes escales que ens portaran dalt el miradors dels Salts de Gualba.
  .-  1 h 48 min.  --   MIRADOR DELS SALTS DE GUALBA  --   365 m.
  Des d'aquí si que es té una bona vista dels tres salts, i fan goig de veure. Ara marxem per la pista, molt bona, que hi arriba. Seguim la pista de baixada fins que a l'esquerra trobem una pista dolenta que s'enfila a trobar-ne una altra de molt bona.
  .-  2 h.  --     PISTA BONA
  Seguim la pista amunt uns 7 min., fins després d'un repetxó, on la deixem per marxar cap a l'esquerra. Fem una petita baixada i anem cap a la dreta de pla. A la raconada, la pista es fa molt més clara. Després fa una llaçada amunt i quan gira en rodó a la dreta, – hi ha una alzina surera al davant – la deixem per seguir una pista més dolenta de dret, que seguim fins el punt més alt. Aquí deixem la pista i ens enfilem cap a la dreta, per un camí que ens porta a una altra pista força bona i molt planera, amb un petit canal al costat. Seguim la pista a l'esquerra i anem a trobat el Suro Gros.
  .-  2 h 30 min.  --    SURO GROS   --  558 m.
  El Suro Gros és una gran alzina surera, nascuda al mig d'un roca que li dóna un imponent aspecte; sembla que estigui en un pedestal. Continuem per la pista que s'acaba i continua un canal que va a la riera. El camí travessa la riera, puja uns metres i es bifurca.
  .-  2 h 36 min.  --    TRENCANT CREU GRAN  --    563 m.
  Aquí, ara seguirem el camí de l'esquerra. Camí que amb una forta pujada ens porta al polvorí, on a la dreta, hi ha la creu Grossa. Pujar fins al polvorí hi hem estat 8 minuts. Aquest camí el fem per si algú vol fer la ruta però, sense baixar a la central nº3, aleshores, l'excursió s'escurça en 1 h 45 min. Pel mateix camí tornem a baixar a trobar el trencant al costat de la riera.
 .-  2 h 48 min.   --  TRENCANT CREU GRAN  --    563 m.
  Anem cap a la riera, on fa una gorga i un salt tobogan,- en algun mapa el salt de la Resclosa - continuem pel costat de la riera amunt, un tram molt dret. Quan som a sota la Creu Gran travessem la riera i pel seu costat anem a buscar una careneta a la dreta on a darrere, hi ha el Gorg Negre.
  .-  2 h 55 min.  --    GORG NEGRE  --     610 m.
  El salt del Gorg Negre avui baixa amb força aigua, és encaixonat i força impressionant. Desfem fins a la carena que seguim cap amunt amb la riera i el gorg a l'esquerra. La carena, de pedra, ens porta a una Creu Petita, situada davant de la Gran amb la riera al mig.
  Un cop a la creu, marxem de pla, cap a l'esquerra, on un corriol paral·lel a la riera, amb algun tram que rellisca força ens porta a la central nº2.
  .-  3 h 3 min.  --     CENTRAL Nº2   --  660 m.
  Sense travessar la riera seguim un camí a la dreta que de seguida deixem per seguir paral·lel un corriol riera amunt. El corriol ens porta primer a un salt a tocar de la central i després a trobar els tubs, pel seu costat anem a trobar a un altre salt, on els tubs passen per sobre i molta gent confón amb el salt de la Corbera, que és a sobre.
  .-  3 h 10 min.  --    SALT DELS TUBS A SOBRE   --  688 m.
  Reculem fins a trobar el camí que s'enfila pel mig de les alzines. Aquest camí el seguim fins que gira en rodó a la dreta. Aquí marxem per una lleixa a l'esquerra – fita - que ens porta a una plaça carbonera que travessem de pla, cap a trobar una tartera, des de la qual, de pla, anem a buscar la raconada on baixa el veritable salt de la Corbera. Salt realment impressionant i tal com baixa avui el millor.
  .-  3 h 30 min.   --  SALT DE CORBERA  --    707 m.
  Quina meravella, hem de tenir clar que el salt està pràcticament a la mateixa alçada on hem deixat el camí per venir, i que tot i que es passa no hi ha un camí clar. Són 5 minuts.
  Tornem a buscar el camí que hem deixat en la corba i el seguim amunt, per anar a trobar una pista.
  .-  3 h 42 min.  --    PISTA DE LA CORBERA   --  757 m.
  Aquí, si volem, només cal seguir la pista a l'esquerra que travessa la riera i va a buscar la pista per la qual hem baixat del pantà de Santa Fe, és el camí més fàcil.
  Nosaltres travessem la pista i ens enfilem cap a la banda esquerra, on continua el bonic camí que seguíem, aquest fa una bifurcació, seguim de pla i arribem a l'aterrada casa de la Corbera.
  .-  3 h 50 min.  --     LA CORBERA   --  792 m.
  Des de darrere la casa, continuem pel camí que ens baixa a travessar la riera, des d'on si es vol, ja es pot anar a buscar la pista que és a sobre mateix, a l'esquerra. Nosaltres continuem uns metres riera amunt, per un camí molt esborradís, per sort el sota bosc és net, pugem un tros i anem a trobar la pista que baixa de Santa Fe.
  .-  4 h 3 min.  --   PISTA DE SANTA FE
  Ara es tracta de seguir la pista amunt, però aquesta fa moltes llaçades, així que nosaltres sempre que ho veiem clar, fem dreceres, passant pel mig del bosc i sense camí. Ara per pista, ara per drecera, arribem al coll Sesgargantes.
  .-  4 h 17 min.   --  COLL SESGARGANTES  --    988 m.
  Seguim pista amunt uns pocs metres, fins que aquesta passa molt aprop de la riera i abans de travessar el torrent que baixa per l'esquerra. Baixem a travessar la riera i ens enfilem per la careneta. Sense un camí clar anem pujant per la carena, travessem una pista d'herba i pel mig del bosc, amb una pujada suau, anem a trobar unes feixes que flanquegem per la dreta, sempre sense arribar al clot que hi ha. La pujada ens porta a un camí molt clar, on uns metres a la dreta hi ha la font de Baladrell.
  .-  4 h 35 min.  --    FONT DEL BALADRELL  --    1.070 m.
  Aquí ens trobem, de fet és el que hem vingut a veure, amb un avellaner monumental, 11,5 metres d'alçada i 7 metres de perímetre de la soca. Costa de creure que sigui un avellaner.
  Marxem pel camí que hem arribat i que de seguida deixa a l'esquerra la casa de Figueroles i va a sortir a una pista més bona que seguim cap a l'esquerra i de pla. Ens porta al pantà de Santa Fe.
  .-  4 h 46 min.  --    PANTÀ DE SANTA FE   --1.088 m.
  Sense travessar la presa, continuem per un ample camí amb el pantà a l'esquerra. -MBL- Pugem pel costat de la riera, seguint el camí turístic que baixa de Santa Fe fins al Pantà, el camí ens porta a travessar la riera sota l'ermita de Santa Fe i d'allí de dret on tenim el cotxe.
  .-  5 h 5 min.   --  SANTA FE DEL MONTSENY  --   1.140 m.