dimecres, 28 de gener del 2015

LES AGUDES PEL PEDREGAR ( Des de Sant Marçal ) ( 146 )

Aquesta setmana ha nevat i el Montseny des de casa es veu blanc. Es dóna el cas, que aquesta temporada encara no hem trepitjat neu, així que, anirem a provar com està.
  Pujarem les Agudes per un Pedregar allargassat, és una excursió que si hi ha força neu i aquesta està en bones condicions, és més que aconsellable
  Recorregut: Coll de Sant Marçal – La Fàbrica – Pedregar  – Les Agudes – Coll de les Agudes – Barraca d'en Codony – Creu d'en Picarin – Coll de Sant Marçal.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 24 de Gener de 2015
*COMARCA: Selva
*DIFICULTAT: Mitjana, degut al mal estat de la neu, ja que la tartera no era ni una canal amb neu ni una tartera amb rocs, era un conjunt de la part dolenta que tenen les dues coses.
*FONTS CONSULTADES:Mapa: Montseny E-25 de l'editorial Alpina 1:25.000
*PUNT DE SORTIDA: Coll de Sant Marçal, a la carretera de coll de Gomares a Santa Fe.
*OBSERVACIONS: És un recorregut no massa complicat, quant als camins a seguir. Pugem per una canal-tartera on abans hi passava el GR, i baixem per on passa ara.
  El tram des del Pedregar  fins a la barraca d'en Codony és un tram que es pot evitar, tornant per la pista del GR. Aquest tram, sense neu, no sabem si es segueix millor, però amb neu hi ha petits trams on el camí és força perdedor. Hi ha fites. Si perdem el camí, cal tenir clar que no varia mai gaire el desnivell que segueix.
  La neu avui era neu pols, que més que neu semblava farina. Neu que simplement ens tapava els rocs, no era glaçada ni patinava massa. En fi no sabem si es pot dir que hem fet una sortida amb neu. (?) .

sortim de Sant Marçal i ens encarem cap a les Agudes

deixem la pista i el GR, comencem a pujar pel Pedregar

de pendent moderat i de bones dimensions el Pedregar és evident, en la foto dita tartera i el Matagalls, encara amb bona part a l'ombra

a mesura que hem pujat la neu és més abundant, malgrat això al ser neu pols no ha fixat els rocs de sota i costa força avançar, sota els peus tot es belluga....

sense passar pel Coll de les Agudes, deixem l'obaga i encarem els darrers metres fins al cim

imatge del cim de les Agudes, el sol incideix al Pantà de Santa Fe i al mar, el reflex els fa evidents

panoràmica de les Agudes amb el Turó de l'Home i Puig Sesolles

després d'un corriol intermitent..., arribem a la Barraca d'en Codony, està situada al costat del rec de la Font del Calvari

detall aproximat de la pujada al cim de les Agudes

.-  0 h.  --     COLL DE SANT MARÇAL  --   1.105 m.
  Sortim seguint la pista que baixa cap a Sant Marçal. Un cop a Sant Marçal agafem la pista del Puig, que passa per sobre l'ermita. La pista, força planera, - GR - ens porta a les parets mig aterrades de la Fàbrica.   Aquí, uns metres a la dreta, hi ha la casa del Puig.
  .-  9 min.   --  EL PUIG  --     1.073 m.
  Continuem per la pista que gira a l'esquerra i continua força planera, - GR - deixa diferents trencants i quan arriba a la raconada, un cop travessat un rec, es bifurca.
  .-  28 min.  --     BIFURCACIÓ   --  1.130 m.
  Seguim la pista de l'esquerra que puja lleugerament, arriba a una tartera o pedregar allargassar, gira en rodó a l'esquerra – GR – i tornar a trobar el pedregar .
  .-  38 min.  --     PEDREGAR  --    1.180 m.
  Deixem pista i GR per pujar de dret pel mig del pedregar que avui és pràcticament cobert de neu, de seguida travessem el GR i continuem pujant pedregar amunt.
  La neu, és neu pols, hi ha la justa per tapar els rocs de la tartera o pedregar, els rocs no es veuen però si que es mouen ja que la neu, al no estar glaçada, no els fixa. Si ja cal vigilar per pujar la tartera amb rocs, tal i com està avui encara cal vigilar molt més.
  Pugem pel pedregar emblanquinat per la neu fins que aquest queda delimitat per una barrera de mates de faig.
  .-  1 h 5 min.  --     DEIXEM TARTERA
  Aquí podríem continuar de dret amunt, però és més net, més clar i ens sembla més fàcil, anar cap a l'esquerra, esbiaixant amunt fins a trobar un camí de través. Pel camí hi passa l'antic GR.
  .-  1 h 12 min.  --     ÀNTIC GR   --  1.400 m.
  Seguim el camí cap a la dreta, després girem a l'esquerra i a la primera canal o tartera que trobem, la seguirem amunt.
  La neu i els rocs segueixen estant con abans, però si diferencia hi ha, ara és més dret i els rocs, que no es veuen, es mouen més.
  Pugem la tartera pel lloc on ens és més còmode, pugem fins a trobar un camí de través.
  .-  1 h 50 min.   --  CAMÍ DELS CASTELLETS
  Aquí, si la neu està en bon estat, es pot continuar canal amunt fins al cim de les Agudes. No és el cas d'avui.
  Nosaltres marxem cap a la dreta. - MV - De seguida deixem a la dreta el camí nou del GR per on baixarem i continuem cap el coll de les Agudes. Pocs abans d'arribar-hi deixem el camí i ens enfilem de dret a buscar la carena.
  .-  2 h.   --  CARENA AGUDES
  Seguim la carena amunt cap a l'esquerra i, sense massa neu, arribem al cim de les Agudes.
  .-  2 h 5 min.  --    LES AGUDES   --  1.705 m.
  Al cim hi ha un curiós rellotge de sol, una creu i un vèrtex geodèsic. I potser el més curiós d'avui és que nosaltres pugem molt equipats; grampons i piolet a la motxilla i abrigats a tope. Quan arribem al cim, i també baixant, trobem força gent, que pugen o baixen amb sabatilles de córrer, pantalons curts, i alguns sense pals, no entenem res !!!!!!!.
  Per la mateixa carena baixem cap al coll.
  .-  2 h 10 min.   --  COLL DE LES AGUDES  --    1.646 m.
  Marxem cap a sota, a la dreta, pel mateix camí que hem pujat fins que les marques del GR marxen cap a l'esquerra. Seguim el GR que marxa molt cap a l'esquerra, després va fent llaçades per finalment travessar el Pedregar  i arribar a la pista, per la que hem arribat al començament.
  .-  3 h.   --  PISTA PEDREGAR    --  1.185 m.
  Aquí el més pràctic és tornar pel camí que hem vingut, seguint el GR, però anem un pèl d'hora i provem de fer el que més en caracteritza, buscar punts nous per on passar.
Seguim la pista cap a la dreta, quan es bifurca, seguim la que marxa de pla per sota. La pista quan arriba a la raconada – Sot del Pedregar Rodó - s'acaba.
  Travessem la raconada i seguim un corriol que, amb la neu, no és massa clar. Corriol que de biaix puja cap a l'esquerra. Quan arriba al caire, cal estat atent. – fites – El camí puja fins al segon caire i després, molt difuminat, baixa un xic i torna a ser molt més clar. El camí ens porta a una altra raconada; la raconada del Sot de la Font del Calvari.
  Aquí es torna a perdre un xic, cal estar atent i continuar, més o menys de dret, mantenint la mateixa alçada. De seguida el camí torna a ser clar. – fites - Camí que ens porta a una altra raconada. Aquí a l'altra banda del rec hi ha una casa molt ben arranjada.
  .-  3 h 30 min.  --    BARRACA D'EN CODONY   --  1.195 m.
  S'han acabat les complicacions. Aquest camí que hem seguit des del Pedregar  fins aquí és en tots els mapes, però avui, sigui per la mica de neu que hi ha, o pel que sigui hi ha algun punt força perdedor. Si el seguim cal tenir clar que tot i que en alguns punts puja o baixa un xic, sempre s'ha de mantenir més o menys la mateixa altura.
  Marxem per la pista del davant, sempre seguim la pista més bona, fins que arribem a un punt on cal anar a dreta o esquerra. Aquí saltem de dret a buscar la pista on passa el GR que és uns metres a sota, just on a l'altra banda de la pista, sobre el marge, hi ha una creu.
  .-  3 h 40 min.   --  CREU D'EN PICARIN  --    1.132 m.
  Seguim la pista cap a la dreta i de seguida arribem a unes edificacions; a la dreta aterrades i a l'esquerra una casa reformada.
  .-  3 h 45 min.  --    EL PUIG – LA FABRICA   --  1.173 m.
  Continuem per la pista que en lleugera pujada, ens porta a l'ermita de Sant Marçal i al coll del mateix nom, on tenim el cotxe.
  .-  3 h 55 min.  --    COLL DE SANT MARÇAL  --    1.105 m.