dijous, 8 de gener del 2015

ROCA TIRAVAL – ROC DE QUATRE BATLLES ( Des de Bagà ) ( 143 )

La Roca Tiraval és un excel·lent mirador de Bagà i de la vall del Bastareny, l'excursió d'avui va dedicada a aquesta roca, però també a un altre mirador, aquest sobre la vall de Saldes i el Pedraforca, que sense tenir tanta fama, és també un lloc privilegiat; és el roc de Quatre Batlles.
  Recorregut: Bagà – Santa Fe del Quer – Roca Tiraval – Collada de Turbians – Roc de Quatre Batlles – Bagà.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 3 de Gener de 2014
*COMARCA: Berguedà
*DIFICULTAT: Baixa. Només cal vigilar el trencant després de Rocadecans i seguir les marques grogues.
*FONTS CONSULTADES:Mapa: Moixeró – La Tosa E-25 de l'editorial Alpina 1:25.000
*PUNT DE SORTIDA: Aparcament a l'entrada de Bagà, tot i que el millor lloc és a l'aparcament del costat del pont Nou.
*OBSERVACIONS: Els dos miradors d'avui són excepcionals i entre tots dos tens una visió de 360º fabulosa. El primer, la Roca Tiraval, és molt concorreguda. El segon, el Roc de Quatre Batlles, tot i que el camí hi passa molt aprop, de vegades la gent se'l deixa.
  Bagà per si sol ja és una bona excusa per fer una escapada.

els primers raigs de sol incideixen a les Penyes Altes, ho apreciem en una petita clariana després de Santa Fe de Quer

la casa del Quer i la Roca Tiraval

foto des del cim, la casa del Quer a la dreta, Bagà al fons de la vall encara a l'ombra

a la collada de Turbians prenem el camí cap a Rocadecans, on canviem de vessant i de vistes....

imatge del Pedraforca des de Rocadecans mateix

Rocadecans, en un collet, la casa està arruïnada malgrat estar en un lloc privilegiat

quan la perspectiva s'obre, un es pot fer una idea del lloc on es va construir aquesta casa...

de sobte i enmig del bosc veiem aparèixer el Roc dels Quatre Batlles, d'aparença hostil, però sense cap complicació per assolir-lo

des del Roc dels Quatre Batlles mateix podem observar la Roca Tiraval, i apreciar clarament la lleixa per la que es passa per anar al cim

tot entrant a Bagà pel Pont de la Vila, hem decidit anar a veure l'església consagrada a Sant Esteve

TRACK I MAPA: TRACK AL WIKILOC

.-  0 h.  --      BAGÀ   --  780 m.
  Comencem pel carrer mossèn Jaume que seguim avall, després pel carrer Moixeró i anem a trobar el riu, concretament el pont Nou, on hi ha un bon aparcament.
  .-  3 min.  --     PONT NOU
  Travessem el pont i seguim la carretera quan aquesta gira a l'esquerra. Nosaltres anem cap a la dreta, cap a sobre el parc, on a pocs metres fa un altre trencant.
  .-  7 min.   --  TRENCANT VIA NICOLAU  --   802 m.
  Deixem totes les pistes i marxem per l'esquerra, seguint un camí – MVD – que s'enfila per uns terrers grisos. El camí que va pujant, deixa un camí que volta cap a la dreta i de seguida fa un altre trencant. Pel camí que marxa de pla hi tornarem. Ara anem cap a la dreta. El camí s'enfila a la carena, on hi ha un mirador.
  .-  14 min.  --     MIRADOR
  Continuem per la carena amunt- MVD -. El camí es va decantant cap a l'esquerra i va a buscar una pista, davant mateix de la casa de Matallops.
  .-  29 min.   --  MATALLOPS   --  1.005 m.
  Seguim la pista cap a la dreta uns 100 metres i agafem un corriol a l'esquerra. – hi ha una MV en un pi petit – El camí puja pel mig del bosc de pins - MV - i ens porta de dret a l'ermita, mig aterrada i sense teulada de santa Fe del Quer.
  .-  40 min.   --  SANTA FE DEL QUER   --  1.095 m.
  Continuem per la carena de darrera l'ermita i anem cap a la casa del Quer. Just a la casa, agafem la pista que gira per sobre. La pista es torna camí i va a buscar la base de les parets de la roca Tiraval, al costat del rec de Turbians - MV - aquí hi trobem el faig de 8 Beses.
  .-  1 h 3 min.  --     FAIG DE LES VUIT BESES   --  1.220 m.
  És un faig de la soca del qual en surten 8 troncs. Seguim el rec amunt i en dos minuts més arribem a un trencant -fita -. Deixem el camí que puja pel rec a la collada de Turbians.
  Ara agafem – MV – un camí, a la dreta, que va pujant més o menys per sobre la cinglera. Un tros amunt passem pel costat d'un avenc d'uns 27 metres que sembla un pou.
  .-  1 h 21 min.  --      AVENC DE ROCA TIRAVAL  --  1.390 m.
  El camí continua pujant, ara pel tall de la cinglera, amb unes vistes molt bones i arribem al cim de Roca Tiraval, on hi ha un bon mirador i un gran senyera.
  .-  1 h 27 min.   --  ROCA TIRAVAL   --  1.452 m.
  Continuem per la carena del darrera, amb vistes al Pedraforca. El camí va carenejant i finalment baixa a trobar un camí de través, on passa un SL. Seguim el camí a l'esquerra i amb un minut arribem a la collada de Turbians, on s'hi acaba una pista asfaltada.
  .-  1 h 51 min.   --  COLLADA DE TURBIANS  --    1.456 m,
  Aquí a l'esquerra hi marxa una pista que baixa cap a Bagà i que més tard trobarem. Nosaltres marxem per un camí molt clar que hi ha entre la pista de terra i la d'asfalt, a la banda contraria d'on hem arribat. El camí, molt clar, – MG – va vorejant el cim de l'esquerra i ens porta a una casa al mig d'un coll.
  .-  2 h 3 min.  --     ROCADECANS   --  1.433 m.
  Rocadecans és una casa en runes, en un coll amb una vista impressionant del Pedraforca. Continuem pel camí que voreja la casa i continua planejant -MG -, cap a trobar una paret de roca a l'esquerra. Passada la paret fa un trencant. Aquí hauríem de seguir el camí de la dreta, amb les MG. Nosaltres seguim el de l'esquerra que sembla més bo. El camí ens porta a un coll
  .-  2 h 18 min.  --     BASSA DE CAL MISERIA  --    1.430m.
  Darrera el coll hi ha una bassa. No s'hi ha d'arribar. Poc abans del coll seguim un camí, molt clar, a la dreta, que flanqueja la roca. El camí baixa un xic i gairebé es perd, per sort, a sota, a pocs metres, retrobem el camí amb les MG, que molt planer ens porta a un coll a la carena.
  .-  2 h 40 min.   --  COLL A LA CARENA DE LA BAGA
  Seguim la carena cap a la dreta, de seguida deixem el camí amb les MG i anem cap a la dreta, on un corriol fa un petit flanqueig i finalment puja al cim d'un roc.
  .-  2 h 43 min.  --    ROC DE QUATRE BATLLES  --   1.375 m.
  El Roc de Quatre Batlles és un roc de tres puntes, penjat sobre la vall del riu Saldes. És un excel·lent mirador.
  Tornem al camí que hem deixat a la carena. Continuem pel camí que – MG - primer planeja, després comença a baixar en diagonal i finalment arriba a uns aiguamolls.
  .-  2 h 54 min.  --     AIGUAMOLLS  --    1.225 m.
  El camí gira a l'esquerra- MG - i va a trobar una carena per la que baixa molt dret, cap a trobar la pista que baixa de la Collada de Turbians, en el punt on fa una corba molt tancada l'esquerra.
  .-  3 h 2 min.   --  COLLADA DE LA FONT DE LA PALETA   --  1.105 m.
  Aquí deixem les MG que marxen cap a la dreta. Travessem la pista i seguim un camí no massa clar que voreja el serrat dels Moixons que tenim a la dreta. El camí va baixant suaument i ens porta a trobar altre cop la pista, just quan aquesta s'ajunta amb la que ve de Sant Joan d'Avellanet.
 .-  3 h 10 min.  --    TRENCANT DE PISTES
  Seguim la pista cap a la dreta i avall fins que a l'esquerra hi surt un corriol
  .-  3 h 14 min.   --  CORRIOL A L'ESQUERRA  --    950 m.
  Seguim el corriol que baixa pel mig del bosc. – MVD – El camí es decanta cap a l'esquerra i va a travessar el rec, després s'enfila un xic, passa per sota una barraca i arriba al trencant on ens retrobem amb el camí que hem fet al matí, sota el mirador.
  .-  3 h 26 min.  --    TRENCANT SOTA EL MIRADOR  --   832 m.
  Seguim el camí cap a la dreta i avall per anar a trobar el trencant sobre el parc.
  .-  3 h 29 min.   --  TRENCANT VIA NICOLAU  --   802 m.
  Travessem el parc de dret i per les escales, baixem cap a travessar el riu pel pont de la Vila, o pont Vell.     Aquest és a pocs metres del pont Nou.
  .-  3 h 34 min.   --  PONT DE LA VILA
  El pont de la Vila és un pont gòtic, molt bonic. El carrer amb escales ens porta de dret a l'església romànica de Sant Esteve. Fem un xic de turisme per Bagà i anem a trobar el cotxe.
  .-  3 h 45 min.  --     BAGÀ  --      780 m.
                         --------------------------------------------------------
                            SL – marques verdes i blanques