dijous, 10 de maig del 2012

PENYAL DEL ROQUER ( Des de Ripoll ) (25)

Aquesta excursió en la seva major part, és una copia d'una excursió anterior però feta al revés, cosa que li dóna unes certes avantatges, ja que al final sempre és per una pista molt comada i quan estàs cansat s'agraeix.
El recorregut serà el següent: Ripoll – Sant Sadurní de Sovelles – La Penya del Roquer, que és la raó per la qual hem de repetir part de la sortida – Sant Esteve de Vallespirans – Ripoll.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 5 de Maig de 2012
*COMARCA: Ripollès
*DISTÀNCIA: 24 kms
*TEMPS TOTAL: 5 h 55 min.
*DIFICULTAT: Mitjana, degut a que és un recorregut molt llarg.
*VELOCITAT MITJANA: 4 kms/h
*FONTS CONSULTADES: Taga editorial Alpina E-25 1:25.000
Lluçanès editorial Alpina 1:40.000
*PUNT DE SORTIDA: A la primera rotonda que hi ha a l'entrada de Ripoll venint de Vic.
*OBSERVACIONS: La sortida no és complicada però si que és molt llarga. Com a punts conflictius hi ha el camí per pujar al cim del Penyal del Roquer però, tenint present que s'ha de pujar per la dreta, no hi ha cap problema. Val la pena la pujada ja que des de dalt és impressionant. Un segon punt és trobar el corriol per baixar a travessar el riu, a buscar els plans de l'altra banda. Al punt (2 h 36 min.) de fet, els plans, es veuen des de la pista.
fent camí cap a Sant Sadurní de Sovelles
la Penya del Roquer des del collet
una estalada corona el cim de la Penya del Roquer
 detall de l'aresta
 masies integrades al paisatge, imatge des de la Creu del Coll

creu en un turonet vora la Rectoria a Sant Esteve de vallespirans
gorg a la Riera de Vilardell
  lledoner centenari al Puig

.-  0 h.  --   RIPOLL  --   685 m.
Travessem la carretera i pel carril bici, baixem, pel costat esquerre, carretera avall, fins el pont on hi ha el trencant per anar a les Lloses. Travessem la carretera i passem el pont per un carril que hi ha al costat, i una pista asfaltada ens porta davant la casa del Castellot.
  .-  15 min.   --   EL CASTELLOT  --   675 m.
Quan la pista gira i encara la casa, cal deixar-la per seguir un camí a l'esquerra -MG- que marxa per sobre el camp. El camí es bifurca. Seguim el de l'esquerre que puja un tram i va a buscar la banda de sobre, molt per sobre la carretera. El camí, molt bonic, comença a enfilar-se de valent, passa pel costat d'una font i arriba a una pista enmig d'un revolt.
   .-  29 min.   --   PISTA
Seguim la pista cap a la dreta. Un tros amunt deixem una pista que marxa per la dreta. De seguida deixem la pista que seguim per agafar un corriol – MG- que, per l'esquerre i força planer, ens porta el coll d'Era del Fuster.
   .-  48 min.  --   ERA DEL FUSTER  --   895 m.
Aquí fa un planell on hi arriben quatre camins o pistes. Seguim la de l'altra banda. -MG – El camí molt fresat i bonic, ens porta al coll de Bumarencs, (5 minuts ) des d'on continua cap a trobar un altre coll.
   .-  1 h.   --  COLL DE LA CAROLINA  --   917 m.
Aquí torna a fer quatre camins. Nosaltres marxem pel de l'esquerre. El camí molt enfonsat – MG - continua sent molt fresat i molt bonic. S'enfila cap a travessar un altre coll dalt la carena i per l'altra banda, ja molt més planer, continua cap a trobar el següent coll.
   .-  1 h 18 min.   --   COLL DE LA PORTELLA  --   1.023 m.
El camí, força pla, continua pel mig del bosc. Trobem diferents corriols. Nosaltres sempre seguim el camí més marcat. Travessem un coll a la carena -MG- des d'on, amb lleugera baixada, anem a trobar un coll herbós on hi arriba una pista amb una cadena. Seguim la pista cap a l'esquerra, travessem la cadena i arribem amb 3 minuts a la casa dels Camps.
   .-  1 h 28 min.   --  CAN CAMPS  --   995 m.
Fins aquí val la pena venir-hi, només pel camí que hem seguit que és una preciositat, i en el qual sempre hem seguit MG. Deixem la casa a la dreta i continuem avall. De seguida trobem el trencant que, cap a l'esquerra baixa a la Farga Bebié. Nosaltres seguim cap a la dreta per sota la casa dels Prats i arribem de seguida a Sant Sadurní de Sovelles, que ens queda a sobre la pista.
   .-  1 h 52 min.  --   SANT SADURNÍ DE SOVELLES  --   968 m.
Continuem per la pista, que ara és cimentada, fins que fa un trencant a la dreta ( 4 minuts ). Aquí deixem el ciment i les MG. Agafem cap a la dreta, passem pel costat d'una casa mig aterrada i continuem per la pista que de seguida comença a baixar. La pista, força bona, fa una gran volta i baixa cap a travessar un rec. A l'altra banda hi ha una casa que estant arranjant.
   .-  2 h 20 min.  --   CASA   --  855 m.
Un cop travessat el rec, agafem un camí cap a l'esquerre que marxa per sota la casa i que, paral·lel al rec, ens porta a trobar una pista un tros més avall.
   .-  2 h 25 min.   --   PISTA
Seguim la pista cap a la dreta. La pista va fent pujades i baixades. La seguirem fins que aquesta travessa un rec i comença a pujar. Aquí a l'esquerra, a l'altra banda del riu, fa uns plans.
   .-  2 h 43 min.  --   DEIXEM PISTA  --   805 m.
Aquí cal vigilar una xic ja que el corriol no és massa clar. Així que, seguim un corriol no massa net que per l'esquerra baixa a travessar el riu i a buscar els plans d'herba (3 minuts ) de l'altra banda. El plans, els voregem per la dreta. A sobre trobem un camí ben fressat que es va enfilant, tot marxant molt cap a la dreta, per finalment, força planer, arribar a un collet.
   .-  3 h.   --  COLLET SOBRE EL ROQUER  --   832 m.
Aquí cal estar atent ja que hem d'anar de dret a buscar la paret del davant. Per pujar-la cal tenir en compte que la bandera o ve el roc que sobresurt més al cim, sempre ha de ser, o ve al davant o quedar a l'esquerra. El camí per pujar-hi - ple de fites - s'ha d'agafar més o menys sobre un cobert verd que hi ha sota la cinglera. El camí acaba per pujar per la dreta de la cinglera.
   .-  3 h 13 min.  --   PENYAL DEL ROQUER  --   933 m.
La Penya del Roquer és una cinglera molt estreta que sembla una cresta de gall. Al cim hi ha restes d'un castell i una senyera. La baixada fins al coll la fem pel mateix lloc que la pujada.
   .-  3 h 25 min.  --   COLLET SOBRE EL ROQUER  --   832 m.
Ara seguim la pista que baixa cap a la casa del Roquer. Abans d'arribar a la casa, marxem cap a l'esquerra i voregem un turonet per baixar cap a sota la casa, a buscar el riu que travessem a gual. A l'altra banda, un camí va baixant tot resseguint el riu. Quan tenim la carretera de les Lloses a sobre mateix ens hi enfilem i pel seu costat, en 3 minuts, baixem fins a trobar un trencant.
   .-  3 h 40 min.  --   TRENCANT DE VASLLESPIRANS   --  800 m.
Seguim la pista cimentada amunt -GR- fins que hi ha un trencant a l'esquerra. Aquí deixem la pista i GR. Marxem cap a la dreta pel costat d'una pilona elèctrica -MG,- on un corriol baixa a travessar el riu i s'enfila per l'altra banda. Ressegueix uns 100 metres el riu amunt, després agafem un corriol a la dreta que s'enfila dret com un ciri. El corriol s'enfila de valent, després marxa uns metres a la dreta i gira cap a l'esquerra. A partir d'aquí es segueix molt bé. El corriol -MG- va marxant amb lleugera pujada, sempre cap a l'esquerra. Un tros enllà deixem un trencant a la dreta que ens portaria a Sant Esteve. El corriol continua força planer vorejant el serrat per arribar finalment a una pista. On hi ha un veïnat de cases.
  .-  4 h 20 min.  --   CREU DEL COLL   --  947 m.
Aquí hi hem de tornar. Ara pujarem cap a la dreta per un camí ample que ens portarà a l'ermita de Sant Esteve de Vallespirans, i al cim d'un petit turó on hi ha una creu. Des del cim tenim una bona vista sobre bona part del recorregut que portem fet.
   .-  4 h 35 min.   --  CREU DEL COLL  --   947 m.
A partir d'aquí i fins al cotxe, ara ja sempre seguirem una pista. Marxem per la pista de la dreta. -GR – MG – La pista que revolta cap a l'esquerra ens porta a la casa de Vasllespirans.
   .-  4 h 45 min.  --   VALLESPIRANS   --   885 m.
Aquí fem una petita drecera i continuem per la pista que – GR-MG - passa pel costat de can Carnalets i continua cap a fer una gran raconada, on a sota hi ha un molí i un salt d'aigua molt bonic que de fet, i baixem a veure'l. Continuem pista enllà i arribem a la pista cimentada sota el Mir.
   .-  5 h 15 min.   --  EL MIR  --   841 m.
Continuem pel ciment,– GR- MG - deixem a la dreta la casa del Puig amb un lledoner monumental i continuem fins que la pista gira en rodó a la dreta.
   .-  5 h 27 min.  --   TRENCANT DEL REMEI  --   810 m.
Aquí deixem el ciment i marxem de dret per una pista de terra– GR – MG - que, ens 6 minuts, passa pel costat de l'ermita del Remei. La pista continua. Deixem algun trencant i arribem a un pla on fa un trencant de quatre pistes.
   .-  5 h 40 min.  --   DEIXEM GR   --  768 m.
Aquí deixem el GR i MG. Nosaltres seguim la pista de la dreta que, primer de pla i després de baixada, ens porta als carrer de Ripoll. Fem C/ Montserrat – C/ Cerdanya – C/ Taga, des d'on baixem cap a l'esquerra, per anar a trobar la carretera on tenim el cotxe.
   .-  5 h 55 min.   --   RIPOLL  --   685 m.