divendres, 18 de maig del 2012

TRILOGIA DEL MONTSENY (26)

Aquesta sortida es pot i s'ha de perfeccionar. És una sortida que teníem en ment i crèiem que ha sortit força bé. Es tracta de enllaçar el tres cims principals del Montseny i fer-ho en un circuit, ja que conec molta gent que els fa, però sempre disposant de dos cotxes.
La ruta que hem fet servir ha estat; Coll de Sant Marçal – Les Agudes – Turó de l'Home – Càmping de l'Illa – Matagalls – Coll de Sant Marçal.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 12 de Maig de 2012
*COMARCA: Vallès Oriental
*DISTÀNCIA: 24.8 kms
*TEMPS TOTAL: 6 h 35 min.
*DIFICULTAT: Alta, Ja que és molt llarga i té molt de desnivell. A més hi ha un tram de camí que es complica un xic.
*VELOCITAT MITJANA: 3.76 kms/h
*FONTS CONSULTADES: Montseny editorial Alpina E-25 1:25.000
*PUNT DE SORTIDA: Coll de Sant Marçal, a la carretera de Viladrau a Santa Fe del Montseny
*OBSERVACIONS: L'excursió és molt dura, hi ha molt desnivell i és molt llarga. Quan ets dalt el Turó de l'Home i veus el que t'espera es necessita molta moral per seguir.
Els camins, a l'únic tram on hi ha problemes sempre i quan no estiguis atent, és el que puja de l'Illa cap a coll Sesportadores. Nosaltres hem deixat el MV per seguir les fites i ha estat l'errada del dia, ja que ens ha complicat força el tram.
 narcisos, a tocar del cim de les Agudes
 avui al cim de les Agudes encara no hi ha ningú
des de les Agudes es veuen el dos cims restants, el Turó de l'Home és a la vora
no així el Matagalls.......
cim del Turó de l'Home
pedregars incòmodes per enllaçar el camí de Sant Marçal
supervivents dalt el Matagalls
plàcid camí de tornada per la fageda

.-  0 h.   --   COLL DE SANT MARÇAL   --  1.106 m.
Sortim seguint la pista que baixa cap a Sant Marçal. Un cop a Sant Marçal agafem la pista del Puig, que passa per sobre l'ermita. La pista, força planera, - GR - ens porta a les parets mig aterrades de la Fàbrica. Aquí, uns metres a la dreta, hi ha la casa del Puig.
   .-  9 min.  --   EL PUIG   --   1.076 m.
Continuem per la pista que gira a l'esquerra i continua força planera, - GR - deixa diferents trencants i quan arriba a la raconada, un cop travessat un rec, es bifurca.
   .-  27 min.  --   BIFURCACIÓ
Seguim la pista de l'esquerra que puja lleugerament, arriba a un pedregar i gira en rodó a l'esquerra – GR - travessa el pedregar i uns metres més enllà fa un trencant.
   .-  36 min.  --   TRENCANT GR NOU   --  1.170 m.
Aquí abans el GR continuava per la dolenta pista i girava un tros més amunt. Ara fa un trencant molt ben indicat i ben marcat. El camí i el GR pugen pel mig del bosc de faig entre el Pedregar Rodó i la Pedreguera Gran. El canvi del GR és molt evident i realment passa per un camí molt més clar que abans, quan passava pel Pedregar Rodó. El camí, molt fresat, amb moltes llaçades i molt fàcil de seguir, ens porta dalt el coll de les Agudes.
   .-  1 h 25 min.   --   COLL DE LES AGUDES  --   1.646 m.
Aquí seguim la carena cap a l'esquerra que ens portara al cim de les Agudes. Avui els costats de la carena estan encatifat de milers de lliris florits que fan una olor molt forta.
   .-  1 h 30 min.  --   LES AGUDES  --   1.705 m.
Som al primer dels tres cims que volem fer. Continuem baixant altre cop al coll de les Agudes, des d'on continuem pel camí carener -GR- que ens portarà a coll Sesbases, on travessem la carretera. A l'altra banda de la carretera seguirem un camí, molt clar i ample, que ens portarà al cim.
   .-  2 h 5 min.   --   TURÓ DE L'HOME   --   1.706 m.
La part fàcil ja està feta, vist des d'aquí dalt, Matagalls, es veu molt lluny, però el que et desanima més és la fonda vall que ens queda al mig. Tornem a coll Sesbases, travessem la carretera per agafar un camí que va cap a l'esquerra -GR-, baixa un primer tram per sota la carretera paral·lel a aquesta, després gira a la dreta i va baixant, força avall. Quan el camí comença a marxar cap a l'esquerra trobem un trencant a la dreta. Hi ha fites i MV.
   .-  2 h 35 min.  --   DEIXEM GR   --  1.250 m.
Deixem el GR que continua cap a l'esquerra i avall. Ara seguim un corriol, no massa fresat a la dreta que -MV-, en lleugera pujada, va a buscar el bosc de faig. Un cop al bosc continua força planer cap a trobar una pista d'herba, en el punt on aquesta gira en rodó.
   .-  2 h 45 min.  --   CAMÍ DELS POUS  --   1.307 m.
Si continuéssim per la pista de dret, ens portaria pel camí dels Pous, cap a les Agudes. Nosaltres seguim la pista cap a l'esquerra i avall. La pista no massa bona – MV- fa unes grans llaçades i sempre de baixada ens porta a un trencant on es troba una pista més bona.
   .-  3 h 15 min.  --   TRENCANT PISTES  --   1.020 m.
Seguim la pista cap a la dreta uns 2 minuts fins que a l'esquerra hi marxen un camí i les MV. El camí, primer baixa de dret, després més planer va marxant cap a la dreta i finalment es converteix en pista, en la qual hi trobem molts trencants. Nosaltres anem sempre per l'esquerra i avall, fins al fons de la vall, on trobem una pista molt bona que ve per l'esquerra i, on a la dreta, hi ha el riu.
   .-  3 h 32 min.   --  LA TORDERA   --  825 m.
Portem tres hores i mitja caminant, hem fet un bon desnivell i som al punt més baix del recorregut. Seguim la pista cap a la dreta, travessem la Tordera i comencem a pujar. De seguida trobem un trencant cap a l'esquerra que seguirem. És una pista d'herba on hi ha una cadena. La pista, molt de pla, ens porta a passar per sobre la piscina del Càmping de l'Illa. Després en una bassa gira per sota i arriba a un pla on fa un trencant. Hi ha indicadors. Aquí hi travessa un camí que vàrem seguir en una excursió anterior. Cap a la dreta va a de Sant Marçal; cap l'esquerra va a Sant Bernat.
   .-  3 h 42 min.   --   TRENCANT SOBRE L'ILLA  --   879 m.
Seguim el camí ample del davant “ Matagalls” força planer. -MV- El camí va pujant suaument per anar a buscar el gran tall que fa la riera que baixa de Coll Pregon, on es bifurca. De pla marxa cap a Sant Bernat, aquí no tinc clar si la fallem. Nosaltres seguim el camí -MV- que continua cap a la dreta i amunt, amb el rec enfonsat a l'esquerra. El camí es segueix molt bé fins a un punt on gira a la dreta. Aleshores cal estar molt atent. Hi ha moltes marques, però ja no és tan clar. Un tros amunt deixem les marques i comencem a seguir fites que, pel mig de tarteres ens pugen, no massa net, ni massa clar, cap a trobar el camí que de Sant Marçal puja a coll Pregon. ( Aquest tram és millor seguir sempre les marques ja que les fites són força perdedores).
   .-  4 h 55 min.   --   CAMÍ DE SANT MARÇAL  --   1.478 m.
Al camí, hi sortim més o menys al costat de Coll Sesportadores. Seguim el camí molt clar i bo cap a l'esquerra, que ens portarà a Coll Pregon,-GR- on al mig del prat hi ha un monòlit. .
   .-  5 h 5 min.   --   COLL PERGON   --   1.532 m.
Travessem el prat d'herba que forma el coll i per l'altra banda, continuem seguint un bon camí, pel qual ens enfilem – GR- cap a trobar la carena just on fa un coll.
   .-  5 h 15 min.   --  COLL DE L'HOME MORT   --  1.638 m.
Seguim el camí de la dreta. Camí que uns metres a l'esquerra -GR- de la carena ens portarà dalt a Matagalls.
   .-  5 h 27 min.   --   MATAGALLS   --   1.697 m.
Som al tercer cim, hem fet la trilogia. Al cim, que és vèrtex geodèsic, hi ha un altar i una gran creu. Quant a la vista és més que impressionant, sobretot si mires d'on venim. Vist des d'aquí sembla impossible. Ara desfarem un tros de camí i tornarem al coll de L'Home Mort.
   .-  5 h 34 min.   --   COLL DE L'HOME MORT  --   1.638 m.
Aquí seguim l'ample camí que baixa cap a l'esquerra – GR – i que pel mig del faig ens tornarà altra vegada a coll Pregon.
   .-  5 h 41 min.  --   COLL PREGON   --   1.532 m.
Aquí a l'esquerra del monòlit hi marxa un camí cap a coll de Bordoriol. Al davant, lleugerament a la dreta, n'hi ha un que baixa a coll de Sant Marçal i que de seguida seguirem. Ara hem d'anar a buscar aigua, ja que anem sense ni una gota i amb força set. Així que anem cap a la dreta, pel faldar de la muntanya, on un camí ben definit ens porta a trobar la font de Coll Pregon. Un cop calmada la sed i amb les cantimplores plenes, pel mateix camí, tornem a coll Pregon.
   .-  5 h 51 min.  --   COLL PREGON  --   1.532 m.
Continuem pel camí marcat amb GR que va al coll de Sant Marçal. El camí voreja el primer turó per la dreta i va a trobar el coll Sesportadores, des d'on continua molt fresat -GR – de dret avall, passa pel costat d'un faig molt gran i continua baixant fins a coll de Sant Marçal.
   .-  6 h 35 min.  --   COLL DE SANT MARÇAL   --   1.106 m.

------------------------------------------
             MV – marques vermelles o ataronjades