dijous, 17 de setembre del 2015

BAIXOLLADA – ROC BLANC – CAMISÈTA ( Donassà ) (172)

Anem a l’Arieja, concretament a la comarca del Donassà, anirem a veure un parell de valls precioses; comencem per la de Laurentí amb el seu llac. Llac encaixat en un indret exclusiu, el sol fet de pujar a veure el llac ja és motiu suficient per anar a aquest racó. Pujarem tres cim i un quart que simplement és de passada, però tots tres amb unes vistes increïbles, i amb l’últim pic, el de la Camisèta hi tenim una grimpada interessant.  Finalment baixarem per la vall de Barbollera, amb uns avets increïbles.
La ruta:  Refugi de Laurentí – Estany de Laurentí – Pic de Baixollada – Roc Blanc – Pic de la Camisèta – Vall de Barbolhèra – Refugi de Laurentí.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 12 de Setembre de 2015
*COMARCA: Donassà Arieja
*TEMPS TOTAL CAMINAT : 6 h.
*DIFICULTAT: Si es fa tota l’excursió la dificultat es força alta, ja que pujar el pic de la Camisèta no és fàcil.
*FONTS CONSULTADES:Mapa Cerdagne – Capcir , carte de Randonnées 1:50.000
*PUNT DE SORTIDA: Refugi de Laurentí, per anar-hi, cal agafar una pista asfaltada que surt al poble de le Mas. A la carretera que des de Montlluís va cap a Quérigut i Mijanes
*OBSERVACIONS: Per començar la pista d’accés és asfaltada però l’asfalt està molt malmès, hi ha trams en força mal estat, tot i que és practicable amb qualsevol vehicle.

El recorregut per anar a l’estany de Laurentí, pujar al pics de Baixollada i Roc Blanc, si es torna pel mateix lloc, no hi ha cap problema si es vol fer tota la volta la cosa canvia.

Si es vol baixar pel coll i la vall de Barbollera, tampoc hi ha massa problema fins al final. Ara, si es vol pujar el pic de la Camisèta per on l’hem pujat nosaltres, és força més complicat. La baixada del pic  ja és més normal.

El pic de la Camisèta, si es vol pujar sense massa problemes, cal baixar un petit tram des del coll de Barbollera, i un cop passats els rocs, flanquejar fins a trobar les MG per on hem baixat, però hi ha una pujada molt forta.

La baixada per la vall de Barbollera, és fàcil, només cal seguir el GR.

Quant a l’últim dels trams; des de la cabana de Bosadús de Bas fins al refugi de Laurentí, nosaltres ens hem embolicat força. S’ha de tenir clar que s’ha d’acabar anant a buscar una pista molt bona que hi ha uns metres més avall, sigui a la cabana o sigui més enllà.

el Roc Blanc comença a treure el cap abans d'arribar a l'estany de Laurenti

superada la costeruda canal apareix l'impressionant Dent d'Orlu, a l'hora que ens adonem que el sol el veurem poc....

un cop dalt  la carena no sabem del cert quin dels dos cims és el Pic de la Baxoillade, els haurem de fer tots dos...

en el cim més marcat i més alt ara hi ha una creu

vista del Pic de Canras, del  Roc Blanc, i del Pic de la Camisette des de la zona del Pic de la Baxouillade

el Coll de Laurenti

el Pic de Canras, pic de la Baxouillade, el Pic de la Tribuna i els Perics al fons
l'abrupte Pic de la Camisette des del cim del Roc Blanc

l'Estany de Laurenti des del Roc Blanc

imatge del Pic de la Camisette a tocar de la Portella de la Barboullerie

en Jaume crestejant en direcció al cim del Pic de la Camisette, passat aquest tram de roca blanca l'aresta es torna molt estreta amb un parell de passos compromesos

darrer cim del dia, el Pic de la Camisette, que tal com l'hem fet és força incòmode...

ja de baixada, girem la vista enrere, recuperem  el GR que baixa de la Portelle de la barboullerie, gairebé inapreciable d'estreta que és

darrere ullada al Roc Blanc, que gairebé l'hi haurem donat la volta

les sorpreses no s'acaben, de baixada passem per una extensa avetosa, on els pinetells d'avet ja han sortit (lactarius salmonicolor)

el Refugi de Laurentis, hi deixem el cotxe al costat

0 h.  --  REFUGI DE LAURENTÍ --  1.635 m.
Seguim la pista, de pla, que de seguida travessa el riu per un pont. Aquí la deixem i anem cap a l’esquerra per un camí ample que s’enfila pel mig del bosc. El camí – MGV – MG - tot i que és molt clar, de seguida és  un camí amb molts rocs i no massa còmode de pujar. Quan el camí surt del bosc i fa una clariana, a la dreta, hi ha una cabana.
32 min. --  CABANA DE CONC - - 1.857 m.
Travessem el pla i continuem pujant, ara és més obert. – MGV – MG - El camí sempre de pujada ens porta a l’estany de Laurentí.
47 min. - - ESTANY DE LAURENTÍ  --  1.933 m.
L’estany de Laurentí està voltat d’uns plans d’herba i aquests d’un cercle de cims rocosos impressionant. És un estany tranquil i a l’hora salvatge.
Voltem el llac per la dreta, – MGV – MG - a l’altra banda continuem per la valleta de més a la dreta, de seguida entrem a un caos de rocs i després a una forta pujada pel faldà del Roc Blanc. Anem pujant per un corriol que un tros amunt es parteix. És indiferent seguir-ne un o l’altre.
1 h 22 min. - - TRENCANT  -- 2.100 m.
Nosaltres seguim el camí de sota, - MG -  que primer de pla, ens permet passar un contrafort i després s’enfila a la dreta, per pujar cap el coll de Laurentí, però nosaltres no hi volem anar al coll, així que marxem cap a l’esquerra a buscar una bonica coma d’herba, molt clara que es veu a l’esquerra. La coma és molt dreta però es puja força bé i ens porta a dalt la carena, entre el pic de Canràs i el de la Boixallada.
1 h 57 min. - -  ALTIPLÀ
Seguim l’altiplà cap a l’esquerra i de seguida pugem de dret al cim que tenim a tocar.
2 h 4 min. - -  PIC DE LA BOIXALLADA  --  2.546 m.
Al cim hi trobem una creu i tot i que fa un dia molt tapat, tenim una magnífica vista cap els pics Perics, Morters, la vall de Galba, i una bona part de l’Arieja.
Sortim per la carena de la dreta i baixem al coll per enfilar-nos al cim de l’altra banda.
2 h 11 min. - - PIC DE BAIXOLLADA OCCIDENTAL - - 2.526 m.
Cim amb una bona perspectiva sobre la vall d’Orlú. Desfem el camí fins el coll i de pla anem travessant tot l’altiplà per on hem arribat, fins arribar a la punta, on pràcticament de pla, assolim el pic de Canràs.
2 h 30 min. - -  PIC DE CANRÀS - - 2.460 m.
El pic l’hem fet de pla, però ara per baixar hi ha una bona cresta. Seguim la cresta de més a l’esquerra, cresta que va directa al coll. És una cresta entretinguda però sense complicacions tot i que sempre vas amb les mans a terra.
2 h 40 min.  - -  COLL DE LAURENTÍ - - 2.406 m.
Travessem el coll i ens enfilem per l’altra banda. De seguida el camí es divideix, anem cap a la dreta.-MG-  Primer pugem un tram de dret i després ens decantem molt cap a la dreta per anar a trobar un bonic balcó, sobre l’estany de Laurentí. Girem cap a l’esquerra i grimpant per un munt de rocs, ens enfilem al cim del Roc Blanc.
2 h 56 min. - - ROC BLANC - - 2.542 m.
El cim és un pilot de rocs amuntegats, i tot i que té una vista molt bona, el mirador per veure el llac de Laurentí, és el balcó que fa uns metres a sota.
Pel mateix camí, tornem sobre el coll de Laurentí, on agafem el camí de la dreta, camí molt difuminat – MG – que passa penjat, de cara a la Dent d’Orlú. El camí que va vorejant el Roc Blanc, quan arriba a un contrafort, baixa cap a l’esquerra, després torna a la dreta i torna a baixar per anar a trobar un coll.
3 h 21 min. - - COLL DE BARBOLLERA - - 2.276 m.
Al coll hi trobem el GR-7A que després seguirem. Ara deixem el camí que baixa el coll i marxem pel mig dels rocs de la carena de l’altra banda. Primer passem per la dreta, després travessem per sobre la carena i continuem per l’esquerra d’aquesta. No és fàcil de passar  ja que els arbres ( els pins negres ) tenen branques molt baixes i fan nosa. Sempre que podem, anem per l’esquerra de la cresta però no massa lluny d’aquesta, fins que sortim del arbres.
Aquí per la dreta hi puja un corriol. Nosaltres continuem carena amunt, fem un petit tram molt tranquil, després enfilem uns rocs blanquinosos i a sobre una petita cresta, continuem crestejant o lleugerament a l’esquerra, on trobem trams amb rocs força aeris i trams on es pot caminar tranquil·lament.
Deixem un petit coll on cap a la dreta hi marxa un corriol amb MG. És per on baixarem. Ara continuem pujant amb un petit tram final al mig de grans blocs de pedra.
3 h 58 min. - - PIC DE LA CAMISÈTA - -  2.426 m.
El pic de la Camisèta és un pic força complicat i segurament només és fàcil per on baixarem. Tot i que el Roc Blanc li tapa la visibilitat, és un excel·lent mirador.
Desfem el camí fins al segon collet, el que hi ha les MG.
4 h 2 min. - -  COLLET AMB MG –  2.380 m.
Aquí marxem cap a l’esquerra, hem de baixar al fons de la vall. El camí, que és molt dret, no es segueix massa bé, però hi ha força MG. Amb molt de compte, es baixa bé fins al fons de la vall, on al costat del riu, ens trobem el GR que baixa del coll de Barbollera.
4 h 27 min. - - VALL DE BARBOLLERA – GR - - 2.093 m.
Seguim el camí i el GR que continuen baixant per la vall, amb trams molt clars i d’altres més perdedors, però sempre més o menys pel costat de riu, passem un tram dintre un bosc amb uns avets impressionants i arribem al punt on el camí i el GR travessen el riu.
5 h. - -  TRAVESSEM RIU - -  1.773 m.
Deixem el riu i continuem seguint el GR que marxa molt cap a la dreta, quan arriba al punt on el bosc fa un gran pla, amb herba, cal estar atent i continua cap a la dreta, finalment gira a l’esquerra i baixa cap a trobar una cabana al mig d’un prat.
5 h 37 min. - -BOSADÚS DE BAS – 1.691 m.
Aquí deixem el GR. Travessem el prat cap a la dreta i allí seguim una pista de desemboscar. Aquesta pista s’acaba i la cosa es complica. Aquí hem de tenir en compte que un cop a la pista, sempre que trobem un petit indici de que marxi cap a l’esquerra i avall cal seguir-lo, mai amunt. Si arribem a un torrent, cal baixar cap a l’esquerra per anar a buscar una pista molt bona, apta per cotxes, que cap a la dreta ens porta a travessar el pont per on hem sortit.
6 h. - - REFUGI DE LAURENTÍ – 1.635 m.
MGV – marques grogues i vermelles