dimecres, 25 d’abril del 2012

BALMA D'UJA - ESCALER DEL JOC - SADERNES (23)

En aquesta sortida no pujarem cap cim, això si passarem per uns llocs que utilitzar la paraula bonic és quedar-se molt curt. Molts dels tram que farem són pel mig del bosc, alzines, faig , pins i sobretot molts boixos. En alguns d'ells, amb camins que costa de seguir, però cada cop que se surt en un mirador, que n'hi ha molts, la vista que tenim trenca l'alè.
El recorregut serà el següent: Sadernes – La Quera – Coll de Joell – Escaler del Joc – Balma d'Uja – Coll de la Balmeta – Talaixà – Pont d'en Valentí – Sadernes.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 21 d'Abril de 2012
*COMARCA: Garrotxa
*DISTÀNCIA: 15 kms
*TEMPS TOTAL: 4 h 23 min.
*DIFICULTAT: Alta, degut al camins que són força perdedors.
*VELOCITAT MITJANA: 3.4 kms/h
*FONTS CONSULTADES: Alta Garrotxa editorial Alpina E-25 1:25.000
*PUNT DE SORTIDA: A Sadernes cal seguir la pista del costat de l'església, on hi ha una barrera. Cal mirar si es pot passar, ja que la pista està restringida durant bona part del any. Si no es pot passar, cal deixar el cotxe a l'aparcament de l'entrada. Si es pot passar, es segueix la pista uns 2 km. fins a l'aparcament que hi ha passat el castell Sespasa.
*OBSERVACIONS: La ressenya està feta des de l'últim aparcament. Si no es pot entrar i s'ha de deixar el cotxe a Sadernes, cal afegir-hi uns 25 minuts d'anada i uns altres 25 de tornada.
La sortida, tot i, que sempre seguim camins, hi ha trams que no són massa clars i és fàcil de perdre'ls. És una sortida que sense el track, només amb la ressenya, no és massa aconsellable, de fer-la, a menys que tinguis un bon sentit de l'orientació i estiguis acostumat a passar per camins perdedors.
 la Quera, un veinat en ruïna
el Puig Sanoguera i el Puig d'en Coll des de el coll de Joell
pujant el dret Escaler del Jóc
les Balmes d'Uja
  de tan en tan la cinglera ens ofereix vistes impresionants
Talaixà al peus del Ferran
 el pont d'en Valentí, per ell sembla que el temps no passi

.-  0 h.   --  APARCAMENT PONT D'EN VALENTÍ   --  300 m.
Continuem per la pista que puja un xic, deixa a l'esquerra, el camí que baixa cap el pont d'en Valentí i arriba a una bifurcació.
  .-  8 min.   --  TRENCANT MUNTADES – CAN GUSTI  --   342 m.
Seguim la pista de l'esquerra. La que hi ha una barrera. La pista baixa a travessar el riu, on a l'altra banda, de seguida, troben una pista nova que marxa cap a l'esquerra.
  .-  14 min.  --   PISTA NOVA  --   330 m.
Deixem la pista bona i que seguíem que continua cap a la Muntada. Agafem la pista de l'esquerra. Travessem la porta que hi ha i continuem pista amunt. La pista travessa el camí que, des del pont d'en Valentí, va cap a sant Aniol. Un tros més amunt trobem un altre camí que la travessa.
  .-  17 min.   --   CAMÍ DE TALAIXÀ   --   360 m.
Deixem la pista i seguim el camí a la dreta. El camí va marxant cap a la dreta i amunt, fent llaçades. Un tros amunt, passa una clariana i gira a la dreta per passar una plaça carbonera, on de seguida gira en rodó cap a l'esquerra.
  .-  31 min.  --   DEIXEM CAMÍ DE TALAIXÀ  --   490 m.
Aquí el camí bo continua cap a l'esquerra i amunt i va a travessar altre cop la pista nova que és aquí sobre mateix. Nosaltres marxem cap a la dreta, de pla, per un corriol no massa definit. -hi ha alguna fita – El corriol ens porta a unes feixes on sembla que es perdi. Aquí a sobre hi passa la pista. Nosaltres hem de travessar les feixes i marxar avall. El camí, que es torna molt més clar, ens porta a una placeta on fa un trencant de quatre camins.
  .-  48 min.  --   TRENCANT QUATRE CAMINS
Seguim el camí que continua pel davant de pla. El camí puja un grauet, travessa una tanca i va pujant a travessar el rec. Després continua pel seu costat, per unes feixes que deixa a l'esquerra, travessa una segona raconada i de pla, va a sortir a sota la casa aterrada de la Quera.
  .-  1 h 12 min.  --   LA QUERA  --   665 m.
La Quera és una gran casa amb voltes, llàstima que està en un estat ruïnós. Pugem cap a sobre la casa on trobem el camí que va de Talaixà a Sant Aniol. Seguim aquest camí cap a la dreta i avall fins que a pocs metres – 1 minut - fa un tram molt estret. Aquí el deixem i agafem un corriol a l'esquerra, no massa clar, que marxa per sobre i arriba a una tartera. Pugem la tartera de dret amunt. - fites – Un cop a sobre, seguim un camí força clar, que marxa molt cap a la dreta. Després puja un tros de dret amunt, per anar a buscar la carena, on hi trobem el coll de Joell.
  .-  1 h 31 min.   --  COLL DE JOELL  --   852 m.
Aquí ja comencem a trobar miradors amb unes vistes sobre la vall de Sant Aniol precioses. Continuem per l'altra banda. El camí, ara ja no tan clar, va passant molt aprop del cingle que tenim a la dreta i que fa basarda. El camí baixa molt i cada cop és més precari, (tot i que sempre hi ha camí) -fites – molt avall trobem una mica de pla, on per la dreta hi arriba un camí que puja de Sant Aniol.
  .-  1 h 50 min.  --   JACES VELLES   --   665 m.
Seguim el camí cap a l'esquerra. Ara ja és molt més planer. El camí, no massa clar, ens porta cap a travessar la raconada per sota les parets, per comença a pujar per l'altra banda. Uns metres més amunt trobem un camí que hi arriba per la dreta. És el camí que ve de can Barrufa i sembla que és el camí més clar per arribar fins aquí.
  .-  2 h 10 min.  --   CAMÍ DE CAN BARRUFA   --  775 m.
Ara comencem a pujar pel que és l'Escaler del Joc. Pujarem una paret que vista d'aprop no veus clar per on fer-ho, però és que vista de lluny sembla completament impossible de pujar. El camí – MVD - primer tornar a prop del rec, després marxa cap a la dreta, puja una escala de pedres entre les roques i cada cop que surt a sota una paret, la supera cap a la dreta. Un cop a sobre torna anar cap a l'esquerra i arriba a un trencant.
  .-  2 h 32 min.   --   BALMA D'UJA - CAMP DE ROC   --   985 m.
Som a sobre la cinglera. .Aquí cap a la dreta i amunt aniríem cap el coll de la Portalleta i cap el Camp de Roc. Nosaltres continuem – MVD - de pla cap a l'esquerra, deixant dos trencants més que pugen a la dreta i sempre de pla, arribem a la raconada on hi ha la Balma d'Uja.
  .-  2 h 36 min.  --   BALMA D'UJA  --   975 m.
La balma en si, no té res de res, inclús com a balma no és massa clara. Al costat hi té una surgència d'aigua. Continuem per sota la balma de pla. El camí passa – MVD- pel costat de la cinglera, amb un tall cap a Sant Aniol que impressiona. Continuem sempre pel costat de la cinglera, primer planer, després amb una pujada per salvar un esperó rocallós i arribem a un coll amb herba.
  .-  3 h 3 min.   --  COLL DE LA BALMETA   --  1.093 m.
Travessem el coll i deixem la cinglera. El camí ara sempre de baixada pel mig del bosc, troba una bifurcació, que agafem cap a l'esquerra, - MVD- travessem una porta molt malmesa i per un camí amb moltes pedres, anem a trobar el camí que puja de Talaixà cap al Comanegra.
  .-  3 h 21 min.  --   CAMÍ TALAIXÀ – COMANEGRA  --   930 m.
Ara el camí és molt més clar -MG i MVD - el seguim cap a l'esquerra i avall. Arribem a un petit coll verdós, on al turonet del davant hi ha una torre de vigilància en ruïnes.
  .-  3 h 28 min.  --   LA TORRE   --  840 m.
Del coll, marxem per la dreta -MG- seguint un camí que ens porta a Talaixà.
  .-  3 h 35 min.  --   TALAIXÀ   --  775 m.
Talaixà és un conjunt de cases i ermita que estan restaurant. Travessem pel costat de l'església i de les cases i anem cap el coll. Aquí agafem el segon camí de l'esquerra “ Sadernes “. El camí, molt bo i fresat amb MV i BV, baixa, travessa una porta i comença a fer llaçades. Un tros avall travessa la pista nova que hem seguit a la sortida.
  .-  4 h.   --   PISTA NOVA
Travessem la pista i de seguida deixem a l'esquerra el camí pel que hem anat a la Quera. - MV i BV - Un tros més avall tornem a travessar la pista i continuem baixant, de seguida trobem el camí de Sant Aniol.
4 h 10 min. CAMÍ DE SANT ANIOL
Seguim el camí a la dreta -MG- que ens porta a trobar el riu, i pel seu costat cap a trobar el pont d'en Valentí.
  .-  4 h 17 min.  --   PONT D'EN VALENTÍ   --   310 m.
Travessem el pont i a l'altra banda ens enfilem cap a trobar la pista, que cap a la dreta ens porta a l'aparcament, o a Sadernes, depenent d'on tinguem el cotxe.
  .-  4 h 23 min.  --   APARCAMENT PONT D'EN VALENTÍ   --   300 m.
                                 --------------------------------------------------------
                                              MVD – marques verdes
                                              MV i BV – Marques vermelles i blaves.